El crim de la Guàrdia Urbana, del llibre a la sèrie
“Rosa Peral és una dona normal... amb escletxes”
Hi ha casos i casos, però el del crim de la Guàrdia Urbana és d’aquests que sobresurten a la llum pública i el fan llaminer per tota una sèrie de components que el fan poc habitual. Especialment, que els tres protagonistes implicats (dos assassins i un mort) mantinguessin un triangle amorós, fossin agents de la policia i que el crim tingués un nexe amb altres casos previs: com és l’agressió a un motorista per part d’un d’ells, un assumpte tèrbol arxivat en què va morir un manter, i l’intent de contractació d’un sicari per part de la principal encausada, Rosa Peral, suposadament per matar el seu exmarit.
El periodista Toni Muñoz (Sant Feliu de Llobregat, 1984), a més, aquest crim se’l va trobar, precisament, mentre investigava per elaborar un reportatge sobre un altre cas anterior, conegut com “el de la pornorevenja”, en què Rosa Peral en aquella ocasió era la víctima, per la filtració d’una fotografia sexual per part d’un subinspector de la policia amb qui va mantenir una relació. Com explica el redactor de successos i tribunals, la trobada amb ella i l’aleshores parella seva sentimental, Pedro Rodríguez, va tenir lloc a la redacció de La Vanguardia divuit dies abans que es descobrís el cadàver carbonitzat de Pedro dins el maleter d’un cotxe cremat. Una sorpresa majúscula que no només va colpir Toni Muñoz, sinó que va fer que s’impliqués com mai en un cas mediàtic amb una trama, com bé descriu, d’allò més enrevessada.
D’aquí que, a banda de la sèrie d’articles i reportatges publicats al diari, i de participar a Crims de Carles Porta, que va dedicar quatre capítols al tema, volgués plasmar en un llibre, Solo tú me tendrás (Ediciones Península), tota la feina periodística aprofundint en la psicologia dels personatges implicats. Un llibre en què, encara no estigui acreditat, s’inspira la sèrie de Netflix El cuerpo en llamas, que s’estrena demà, malgrat que Peral, sentenciada a complir 25 anys de presó per l’assassinat de la seva parella sentimental, hagi intentat judicialment paralitzar-ne l’emissió. El que ha aconseguit, però, és el que sol passar: fer-ne encara més propaganda i difusió.
Donada aquesta circumstància, l’editorial ha decidit reeditar el llibre en el qual l’autor aprofundeix en la personalitat dels protagonistes, sobretot Rosa Peral, a qui es nega a aplicar el terme femme fatale –encara menys el de vídua negra– perquè, com diu, “és una dona normal... amb escletxes”. Muñoz concreta: “Peral tenia dues cares, una de més familiar, amb un vincle molt estret amb els seus pares, que li consentien tot i li reien les gràcies. També la Guàrdia Urbana, on feia i desfeia i sempre se sortia amb la seva. D’altra banda, tenia diverses relacions paral·leles extramatrimonials, que no vindrien al cas si no fos que una d’aquestes parelles va acabar morta i una altra, també a presó com a còmplice de l’assassinat.” Detalla que Peral és una persona d’una gran capacitat de convicció i persuasió: “Quan la sents et fas del seu equip, però quan fas un pas al costat i tens el cap fred t’adones que no té cap sentit el que diu.”
El desencadenant de tot plegat, com remarca al llibre, és Rubén, el seu exmarit i pare de les filles. Que la ruptura la propiciés ell, “cansat de la infidelitat d’ella”, va trencar els seus esquemes. A partir d’aquí, com resumeix, Peral fica a casa seva Pedro, un home que coneixia de feia poc; l’Albert [“Àlbert”, com l’anomenaven], amb qui feia anys que havia mantingut una relació, no paeix que en triï un altre, malgrat que ell no volgués lligams ni compromís amb ella; el judici de la pornorevenja i l’Albert es retroba i fa costat a Peral... I aleshores esclata un conglomerat de gelosia, mentides, relacions tòxiques, que desemboquen en un crim orquestrat per penjar el mort a l’exmarit, que, com sabem, no va sortir bé. “Pedro era un instrument i els mòbils del crim per part de l’Albert i la Rosa eren posar fi a la vida de qui li havia tret la xicota i recuperar-la (ell) i treure’s un home que no feia feliç i desfer-se alhora de qui posava en perill la custòdia de les filles (ella).
Pel que fa a la sèrie protagonitzada per Úrsula Corberó i Quim Gutiérrez, Toni Muñoz declara que està molt satisfet que una història que va treballar tant durant tant de temps s’hagi convertit en una sèrie i tothom pugui tenir clar què va passar, “sobretot per respecte a la víctima”, subratlla.