L’actor de ‘Jo, travesti” pateix un atac homòfob
Roberto G Alonso ha rebut puntades de peu a l’esquena, aquest matí al centre de Barcelona
El ballarí i intèrpret referma la necessitat de fer espectacles que reivindiquen “el fet diferencial”
L’actor Roberto G Alonso es dirigia aquest matí a la presentació de temporada 2023/24 de la Fundació de les Arts Lliures. Sortia amb presses del dentista i estava mirant el mòbil per veure quina era l’entrada del metro més propera. Sense voler ha topat amb un noi. Després de disculpar-se aquest l’ha increpat titllant-lo de “maricón”. Quan l’ha advertit que aquesta paraula es podria prendre com un delicte d’odi, avui, aquest li ha respost amb amenaces que s’han acabar materialitzant quan l’actor ha provat de gravar-lo amb el mòbil: el noi l’ha agafat pels cabells i l’ha arrossegat per terra mentre li donava cops de peus i de puny a l’esquena.
Mai fin ara, Roberto G Alonso havia rebut cap agressió física, tot i que sí que sovint ha hagut de suportar insults. La sorpresa de l’actor és que, a l’alçada del carrer Diputació amb Bruc a les 11 del matí, ningú hagi provat d’aturar l’atac ni tant sols ha volgut oferir-se com a testimoni quan els hi ha demanat; se n’han desentès: “em deien que no volien problemes”.
Roberto G. Alonso ha estrenat al Grec la dramatúrgia de Josep Maria Miró, Jo, travesti que explica la dificultat del transvestisme a la presó de La Model durant la transició i ho vincula amb una estigmatització que avui perdura. A fira Tàrrega, ha estrenat la versió sala que, en pocs dies, es representarà a l’escenari Brossa. No s’imaginava, fins avui, que aquesta denúncia el portés en la vida real a visitar un Centre d’Atenció Primària (per certificar les lesions) i als Mossos d’Esquadra a fer la pertinent denúncia.
El ballarí comprova que els agressors se senten superiors i amb el dret d’insultar. Quan algú prova de contestar-los, la violència verbal creix exponencialment, comenta. L’empipa que aquestes agressions, verbals o físiques, puguin quedar impunes. Per això entén que és imprescindible denunciar-ho. I tem que la legitimació de la ultradreta en les àgores democràtiques, els hagi envalentonat a ser més agressius encara. Imagina que la seva denúncia només servirà per a ampliar les estadístiques i agrairia que el seu testimoni serveixi per corregir aquestes agressions i, alhora, per fer evident que els testimonis no poden desentendre’s d’una agressió.
Roberto G Alonso no preveu anul·lar cap funció al Brossa (del 27 de setembre al 15 d’octubre). Tampoc anul·laran la lectura dramatitzada prevista per aquest dissabte al Terrats en Cultura el controvertit monòleg (censurat als Teatros del Canal, amb la seva consegüent denuncia) Muero porque no muero, de Paco Bezerra, a un terrat de l’Eixample. L’agressió el referma a seguir defensant espectacles que reivindiquen “el fet diferencial”, conclou.
Roberto G Alonso va crear la seva pròpia companyia el 1995. És creador d’una desena d’espectacles (de sala, carrer i també de públic familiar), responsable de l’assessorament de moviment en obres de teatre i òperes contemporànies i també director d’escena. Entre les seves creacions més conegudes hi ha A mí no me escribió Tennessee Williams (2016), Laberint Striptease (2019), homenatge al cabaret i a l’obra de Joan Brossa, o Marúnica (2020), espectacle familiar dedicat a la pintora surrealista Maruja Mallo.