novetat editorial
Palma, amb la intensa mirada de Mesquida i Moral
La periodista i editora de Vibop Monserrat Serra serveix una copa de vi just en començar la roda de premsa, no al final, perquè aquesta editorial està relacionada amb el món del vi i ajusten els maridatges.
Presenten Passes per Palma, número 2 de la col·lecció Coma Fosca, Coma Clara, de Vibop. Un llibre contingut (144 pàgines) i deliciós de dos grans autors, Biel Mesquida, que ha escrit els 33 textos, i Jean Marie del Moral, que hi aporta 56 fotografies, en tots dos casos per oferir una mirada personal de la ciutat de Palma.
Palma és per a Biel Mesquida l’escenari de la seva educació sentimental, i la mostra perquè la coneix i l’ha viscuda a fons. També evoca la padrina Joana i la seva mare, Paulina, tan essencials en la formació de la seva sensibilitat palmesana que l’ha dut a crear-ne l’imaginari d’aquestes Passes per Palma. Al centre hi posa el barri del Terreno, un lloc tan bell com civilitzat, avui univers d’infantesa perdut. Són records i paisatges i històries de llocs i persones presentades amb la senzillesa dels fets més íntims.
“Hi ha un cert memorialisme, i és el primer cop que ho fa, Biel Mesquida, un autor que admiro fa molts anys, un dels grans. Hi ha memòria però no nostàlgia, fent un recorregut que va de Maria dels ous a Grace Kelly, en una Palma glamurosa dels anys cinquanta del segle XX”, explica Serra.
“Mesquida construeix una ciutat com a matèria literària, citant, a més, molts altres autors. Em connecta amb l’Europa de Steiner i Magris”, afegeix.
Mesquida i Del Moral es complementen partint d’uns principis compartits. Però és un tàndem ben rodat, perquè han publicat més llibres junts i porten 385 articles de la sèrie Closques de Lletres a Vilaweb, que uneix una foto de Del Moral i un text de Mesquida.
“La Montse ha fet una feina de catalitzadora”, opina Mesquida, perquè ella va proposar aquest llibre en ple confinament. “Un llibre escrit a l’aire, tot vola, no pertany a un temps passat, pertany a tots els temps, fa de lupa de la realitat de Palma; no és una escriptura, és una veu d’intimitats, una veu serena, transparent, amb un llenguatge molt clar”, defineix Mesquida.
La protagonista és Palma però seguida de prop per la figura de la padrina Joana, mare de la mare de Mesquida, tot un personatge: “Una dona de vida apallissada però amb una gran alegria de viure; una dona polièdrica, polifacètica, amb un tarannà poc comú en les dones de la seva època.”
“Escrivint, la meva primera pulsió sempre és torrencial, d’orfebre, barroca. En aquests textos tot està molt dosificat, per deixar el lector amb ganes de més. És un llibre petitet, dens, contingut, alleugerit”, explica l’autor, que va estar set anys amb Miquel Barceló en el projecte artístic de la catedral de Palma. “Algun dia farem un llibre, d’aquella experiència”, assegura.
Jean Marie del Moral, que ha fotografiat l’obra de Barceló, afirma que “tothom té una poètica de la ciutat, de manera inconscient, que és la millor”. “La fotografia és adaptació, però també atura el temps, cosa que parla de la mort i la desaparició, per això de vegades fa por.”
Amb unes cinc hores voltant tots dos per Palma va tenir prou material fotogràfic, que després va haver de triar i polir. Mesquida va trigar més, perquè escriu a mà i revisa molt i molt.
Aquestes Passes per Palma converteixen Palma en matèria literària lúcida i polifònica, amb què Biel Mesquida, picapedrer dels mots, i Jean Marie del Moral, artista de mirada afinada i sensible, han bastit una poètica de la ciutat, crítica, elegíaca, de temps i llocs perduts, i de personatges de tota casta que l’han trepitjada.
Biel Mesquida ofereix un relat de gran nivell que Jean Marie del Moral completa amb la seva visió de racons amb aroma d’una decadència estimulant. Un petit gran llibre.