Patrimoni
Redescobrir les pesqueres
Una exposició al Museu Darder de Banyoles “obre” les construccions singulars i pròpies de l’estany
Recull tots els estudis fets per Jeroni Moner
L’ arquitecte Jeroni Noni Moner (1940-2021) va comprar a Suïssa una guardiola perquè la va visualitzar com la pesquera perfecta: dimensions reduïdes adients, modernitat mesurada i amb una coberta a quatre aigües evocant les pesqueres primitives, aquelles construccions que singularitzen l’estany de Banyoles; en són la “signatura antròpica”, segons la definició del regidor de Cultura banyolí, Miquel Cuenca. Jeroni Moner va acabar projectant, com a encàrrec de la Banyoles olímpica, la pesquera La Guardiola , que és la número 18 en la vintena que té llistades l’Ajuntament. La guardiola suïssa que va inspirar una pesquera durant els gloriosos anys noranta, els manuscrits de l’enyorat arquitecte, que usava sempre per fer anotacions el paper marronós amb el segell del Centre d’Estudis Comarcals, els seus croquis i esbossos de les pesqueres, extremament precisos i polits, que inclouen el detall de portes, gelosies, ornamentacions i serralleria... Tot aquest material provinent dels diferents estudis que “el gran savi de les pesqueres” va realitzar des dels anys setanta són el corpus expositiu, distribuït en dues taules de roig carruatge que simulen una passera, de la mostra A través de les pesqueres. L’exposició que no es va dur a terme , inaugurada ahir al vespre, la qual es podrà visitar fins al 10 de març al Museu Darder.
La presència de les pesqueres és tan visible com invisible per als banyolins. L’objectiu de l’exposició, i del consistori, que des del 2020 està duent a terme diferents accions per “redescobrir-les ” i mostrar l’aspecte més social d’aquest patrimoni local propi, és “entrar” a la pesquera. Així està pensada la gràfica de l’estudi de disseny banyolí Enserio i conceptualment també l’exposició, obra d’un equip multidisciplinar. És comissariada pels arquitectes Pau Sarquella, Carmen Torres, Marc Riera, president de la demarcació gironina del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, i Toni Bramon, president del Col·legi de l’Arquitectura Tècnica de Girona.
“Veure l’estany des d’una pesquera és una visió diferent”, va destacar Sarquella sobre la sensació de veure l’aigua , en certa manera, des d’una atalaia burgesa. Sarquella va donar valor als dibuixos de Noni Moner per “explicar les pesqueres” i entendre un món passat, propi i malmès. Així, s’inclou la carta que l’arquitecte va escriure a l’aleshores alcalde de Banyoles, Pere Bosch, mostrant el seu enuig per no haver conservat el trencadís que adornava amb gràcia la pesquera La Perla. Com Alícia entrant al mirall, la mostra permet al visitant traslladar-se a l’interior d’una pesquera, La Carpa d’Or, on es projecta un audiovisual amb les reflexions de diferents banyolins sobre les pesqueres. L’exposició s’acompanya de diferents activitats, que inclouen tallers infantils, vistes guiades i rutes.