Empresa
Titellaires de persones
Fa més de vint anys que l’empresa Accialt Flying Effects es dedica a enlairar i desplaçar actors i objectes com si estiguessin volant
Des del 2008 col·laboren amb una empresa de Chicago per innovar els sistemes de vol
A final d’any tenen més feina per fer levitar els àngels dels pessebres vivents i fer gira amb grans musicals
A les portes de les festes nadalenques se’ls ha girat més feina del compte per tancar l’any amb un peu als grans musicals i l’altre als pessebres vinents, on els contracten per enlairar els àngels de l’anunciació. S’han convertit, al llarg d’aquests vint anys, en experts en sistemes de vol per desplaçar a l’aire persones i objectes amb la màxima seguretat, formant els actors perquè puguin sorprendre amb moviments i tombarelles sense necessitat de ser gimnastes. “Una cosa és penjar i l’altra és donar moviment i fer volar”, puntualitza Josep Maria Pruna, que amb el seu germà Àngel van crear el 2009 la societat Accialt Flying Effects sota el lema “Fem volar la teva imaginació”.
Aquests dies faran sobrevolar l’àngel al pessebre vivent de Breda i ultimaran els detalls perquè el musical de Peter Pan pugui anar de gira per tot Itàlia. En Pol, la generació més jove que s’ha incorporat a Accialt, marxa a Madrid amb un grup de tècnics per fer volar el personatge de Trencanous a l’espectacle nadalenc Christmas on Ice.
A diferència dels especialistes que fan volar en cinema o publicitat, on es poden repetir i tallar les escenes, ells estan acostumats a fer el vol en directe i això vol dir que no hi pot haver cap marge d’error. “És el que ens agrada, tot i que n’hi ha per parar bojos”, diu en Josep Maria. No fa gaire van fer baixar volant al mig del Palau Sant Jordi el cantant Nil Moliner. L’expectació, però, va ser màxima, amb milers d’espectadors connectats en streaming, durant la final de la Kings League, en què van portar per l’aire els presidents dels equips i l’exporter del Real Madrid Iker Casillas.
Els grans muntatges musicals, amb Peter Pan, Mari Poppins dalt la bicicleta o Aladín amb la catifa voladora, els han portat a innovar els sistemes per fer creïble l’efecte aeri. “Tot es calcula i sempre és qüestió de pressupost i de temps per fer volar el que sigui”, explica l’Àngel, que recorda que han enlairat i mogut per l’aire una rentadora per fer un anunci publicitari o un pianista que volava mentre continuava tocant. Els cables i els sistemes de politges i arnesos permeten als actors tenir la llibertat de moviment i la seguretat per aprendre coreografies o moure’s sense problemes en horitzontal, vertical, enrere o fent tombarelles i salts mortals. “Som com titellaires de persones”, coincideixen.
Els inicis de l’empresa es remunta al teatre de carrer. “És d’on venim, del contacte amb el públic”, diu en Josep Maria, que explica com van començar col·laborant al costat de Comediants per fer volar un àngel i un dimoni en un dels seus espectacles. Amb els anys es van atrevir amb nous reptes i fer enlairar el primer Peter Pan per a un espectacle al Mercat de les Flors. Des d’aleshores no han deixat d’innovar en espectacles però també per fer anuncis o al cinema. Amb les titulacions per fer treballs d’altura van anar a Chicago per aprendre dels companys de Vertigo, amb qui col·laboren des del 2008. “Va ser arribar allà i veure que no en sabíem res”, diu somrient l’Àngel, que té molt clar que en el sector el que preval és “conèixer bé l’ofici”. Assegura que l’ús de la intel·ligència artificial comença a irrompre als grans espectacles de Broadway i Las Vegas, on els sistemes motoritzats incorporen programari per fer els mateixos efectes especials. “Aquí no estem a aquest nivell”, manté l’Àngel, per l’elevat cost que suposa aquesta tecnologia.
La formació i titulació en rigging i seguretat en altura a Irata (International Rope Access Trade Association) al Regne Unit els ha empès a formar part del comitè tècnic nacional espanyol per regularitzar les normes de la professió que es coneix com a rigging acrobàtic. Accialt col·labora com a expert amb Aerisc (Associació Europea per a la Recerca, Innovació i la Seguretat del Circ) per fer una normativa europea, amb l’objectiu que hi tinguin cabuda les empreses que s’hi dediquen complint un codi de bones pràctiques. “Volem posar-hi el nostre gra de sorra”, conclouen des de l’empresa arenyenca.