cinema
Un curtmetratge d’alta volada
‘Estimada Ángela’ es preestrena en un vol de Barcelona a Màlaga en una acció de Vueling, Repsol i el festival a favor de la sostenibilitat
Una dona gran visita amb el seu fill la casa on vivia el 1942, a l’estat nord-americà d’Illinois, i recorda quan, embarassada d’ell, es va acomiadar per sempre del seu marit, que marxava a la guerra. El senzill argument d’Estimada Ángela, un dels curtmetratges que es presenten al festival de Màlaga que comença demà, demostra, una vegada més, que la llargada no importa. El dolor de la pèrdua, el pas del temps, la nostàlgia..., les emocions, en definitiva, s’obren pas en aquesta peça melancòlica codirigida per Paco Sáez i José Luis Quirós, que utilitza la tècnica de la motion capture: els protagonistes estan interpretats en realitat per Ema Suárez i Nicolás Coronado, que van equipats amb sensors que capturen amb precisió tots els seus moviments, especialment els facials, i es transformen en imatges animades. Només dura onze minuts, però vola molt alt.
Avui ha volat molt alt, també, en sentit literal: el curtmetratge s’ha preestrenat durant un vol de Vueling entre Barcelona i Màlaga, en un acord de patrocini en què han ajuntat esforços la companyia aèria, el festival de Màlaga i Repsol. L’objectiu és promoure la sostenibilitat, un concepte que es fa cada cop més present al món del cinema, tant als rodatges com als festivals.
Les companyies Vueling i Repsol subratllen el seu caràcter de pioneres en la fabricació i ús de combustibles renovables. Les dues companyies han col·laborat per subministrar una quantitat de combustible sostenible per a l’aviació (SAF, són les sigles en anglès) equivalent al 50% del consum d’aquest vol. A més, el trajecte de Barcelona a Màlaga ha estat operat amb un Airbus A320neo, que permet reduir la despesa de combustible i les emissions de CO2 fins a un 20% en comparació dels avions de generacions anteriors. Ho explica Franc Sanmartí, director de sostenibilitat de Vueling: “Aquest vol, que fem amb un partner tan rellevant com és Repsol, és per posar de manifest que necessitem el suport de tots els actors de la cadena de valor perquè s’acceleri la implantació del combustible sostenible d’aviació i sigui una realitat. Vueling fa una aposta absoluta pels combustibles alternatius.” Subratlla la “bona notícia” que “el nostre país té matèria primera suficient per convertir-se en una potència europea en la producció de combustibles sostenibles per a aviació, que redueix un 80% les emissions”. Un dels seus avantatges és que “ja es pot utilitzar amb els motors actuals sense haver de fer modificacions”
Vueling ja els fa servir. “Som la primera companyia low cost que l’utilitza a diari i ho volem accelerar. El 2030 ens hem compromès a utilitzar un 10% de combustible sostenible, que és pràcticament el doble del que exigirà la Unió Europea”. El SAF orgànic s’obté a partir de residus forestals, agrícoles o urbans, i també hi ha el SAF sintètic, que s’obté a partir del CO2 de l’aire. La producció és il·limitada i redueix les emissions de CO2.