La festa amb tendència a l’alça
Segons les primeres estimacions, el 54% de les vendes són de llibres en català i el 46% en castellà
Barcelona ha comptat amb 336 parades distribuïdes en set districtes i ha recuperat les Rambles
Dilluns 29 d’abril es podran donar les dades oficials de vendes amb la llista dels llibres més venuts
Un Sant Jordi més. Un èxit més. Sens dubte és la festa més gran de Catalunya, perquè no està influenciada per la política –tot i que alguns polítics, com el president Aragonès i l’expresident espanyol José Luis Rodríguez Zapatero, entre algun més, hagin tret el nas– ni pels esports –això sí que és més que una festa, perquè el Barça d’aquest any poques ha deixat celebrar–. Sant Jordi és cultura i festa al carrer, transversal, sense distincions de cap mena, oberta a tothom. Qui vol, compra la rosa, qui vol el llibre, qui vol les dues coses, qui vol res, qui vol dos o tres de cada per regalar-los, qui vol passeja, qui vol va a preu fet a buscar que un autor concret li signi l’exemplar, qui vol es queda a casa...
Aquest any la meteorologia ha respectat la diada, ha plogut una miqueta, de manera insignificant, i ha fet fresca, cosa que s’agraeix després d’algunes diades de Sant Jordi amb diluvis o amb calorades que feien suar els autors sota les carpes, i no per l’activitat.
Segons el comunicat valoratiu que cada any envia la Cambra del Llibre de Catalunya, la institució que agrupa els gremis i associacions d’editors, llibreters, distribuïdors i de la comunicació gràfica de Catalunya, “ha estat una diada de Sant Jordi molt participativa, amb un bon nivell de vendes i amb episodis de pluja molt puntuals”.
“Des de bon matí i durant tot el dia, els carrers d’arreu de Catalunya s’han omplert de gent disposada a comprar llibres i roses en una diada que ha coincidit amb un dia feiner per primera vegada des de la pandèmia. El temps ha respectat la celebració de la jornada malgrat alguns episodis de pluja molt puntuals”, continua detallant l’informe en calent de la Cambra.
“Segons les primeres estimacions del Gremi de Llibreters de Catalunya, a falta de cloure la diada i de mecanitzar les dades de les parades del carrer, el 54% de les vendes són de llibres en català i el 46% en castellà, amb un increment que s’haurà de confirmar una vegada s’hagi computat la venda global.” Unes xifres molt interessants, no tant per guanyar al castellà, sobretot perquè la pèrdua de l’ús del català queda tapat, encara que sigui per un dia.
La diada ha tingut més parades de llibres que mai, tant a Barcelona com a altres localitats. La capital catalana ha comptat amb 336 parades distribuïdes en set districtes: Ciutat Vella, Gràcia, l’Eixample, Les Corts, Sant Martí, Sant Andreu i Sarrià. “Com a novetat, en el cas de Ciutat Vella, s’ha recuperat de manera completa l’espai a les Rambles; les roses i llibres han omplert des de Canaletes fins a Santa Mònica. A aquestes parades, cal afegir-ne prop d’un centenar més que s’han situat davant les llibreries i les instal·lades en d’altres espais de la ciutat.” Una gran notícia, poder recuperar les Rambles per a la ciutadania i no abandonar-les a mans del turisme.
Per als portaveus de la Cambra del Llibre de Catalunya, tot plegat té una lectura molt positiva. “L’edició d’enguany ha refermat el bon funcionament del model implementat els últims anys a Barcelona, així com en altres ciutats del país, amb parades per a llibreries i floristes i que ha contribuït a ordenar el trànsit i la seguretat de les persones. La celebració de la diada en una jornada laborable ha fet que l’afluència de públic hagi quedat repartida de manera més local, ja que la gent ho ha celebrat al seu lloc de residència o de treball habituals.”
A Girona, la ciutadania s’ha apropat de manera massiva a la Rambla, emplaçament recuperat aquest any i molt ben valorat per part dels llibreters. La diada també ha fet sortir al carrer un gran nombre de persones a la Catalunya central i a Lleida, on les llibreries s’han concentrat a la Rambla de Ferran i a l’Avinguda de Francesc Macià. Pel que fa a la demarcació tarragonina, la Rambla de Tarragona i la Plaça del Mercadal de Reus han tingut una diada amb una gran afluència de públic. A les Terres de l’Ebre, també hi ha hagut una notable participació. En aquests territoris han destacat les vendes de llibres d’autors locals.
Els més ‘tendenciosos’ del dia
Després d’algunes polèmiques, en anys anteriors, sobre quin havia estat el llibre més venut per Sant Jordi, els de la Cambra del Llibre de Catalunya van decidir, i explicar oportunament, que davant la impossibilitat de poder donar dades fiables en tan poc temps, aquest any no es donaria la llista provisional habitual. El que han donat és una llista de la tendència de vendes que s’ha pogut observar al llarg del dia i fins a les 6 del vespre. La llista oficial, amb totes les dades a la mà, la donaran dilluns 29 d’abril. Per tant, els llibres que han marcat més tendència en la diada de Sant Jordi 2024 han estat els següents, que cal no llegir com a “primer, segon, tercer...”, sinó tots per igual i, entre aquests, ja es veurà qui ha estat el més venut, finalment.
Ficció català: Història d’un piano, Ramon Gener (Columna), Un animal salvatge, Joël Dicker (La Campana), Aprendre a esquivar les bales, Xavi Coral (La Campana), Ocàs i fascinació, Eva Baltasar (Club Editor), Blackwater I. La riuada, Michael McDowell (Blackie Books). No ficció català: La teva salut comença aquí, Xevi Verdaguer (Rosa dels Vents), Tor: Foc encès, Carles Porta (La Campana), Cremo!, Maria Nicolau (Columna), Ments preclares, Quim Monzó (La Vanguardia), Tres mesos de vacances, Neus Rossell (Rosa dels Vents). Llibres infantils i juvenils en català: Jo primer, Míriam Tirado (El Cep i la Nansa), La misteriosa i sorprenent casa de l’avi, Meritxell Martí Orriols (Combel), El porno NO mola, Anna Salvia i Cristina Torrón - Menstruita (Montena), La llegenda de Sant Jordi de roba, Marta García Pérez (Estrella Polar), La llegenda de Sant Jordi, Natàlia Juan (Estrella Polar).