Arts escèniques

ARTS EN VIU

El TNC aposta la Sala Gran amb el musical ‘Ànima’ amb 24 intèrprets

Carme Portaceli recupera un text desconegut d’Àngel Guimerà i reivindica Rosa Maria Arquimbau

Jan Vilanova, Oriol Pla i Pau Matas, Oriol Puig Grau i Angélica Liddell, al cartell

Tres apostes valentes i un repte a la Sala Gran com a demostració de l’aposta de Carme Portaceli en la seva quarta temporada a la direcció del TNC. L’ànima, d’Oriol Burés i text de Blanca Bardagil, amb 14 intèrprets i 10 músics, és el musical de creació (guanyador al Riiiiing del Grec del 2023) que obrirà el TNC. Victoria Szpunberg farà la darrera gran temporada a la Gran (La tercera fuga), amb una peça que remou la memòria de tres generacions de la seva família, amb un triple exili a les seves maletes. La tercera proposta destacada és la producció d’una obra desconeguda d’Àngel Guimerà (L’aranya), dos mesos després d’haver acabat l’Any Guimerà. Arriba fora de la commemoració però amb molta empenta. Dirigida per Jordi Prat i Coll (Els Jocs Florals de Canprosa) farà gira per Catalunya. Hi ha comptabilitzades 15 funcions. El gran repte és l’adaptació d’Anna Karènina. Altra vegada l’equip Anna Maria Ricart i Carme Portaceli s’atreveixen a pujar a escena una adaptació de les 1000 pàgines de la novel·la de Tolstoi. L’obra, amb Ariadna Gil al repartiment, fa una petita gira europea, en català.

De la llarga temporada 24/25, que reivindica les vides de les persones que han quedat al marge de la història, destaca la recuperació de Rosa Maria Arquimbau (Marie, la roja). Hi ha dansa amb Sol Picó, amb Humanhood, i amb Col·lectiu Hotel. Lorena Nogal, a més, intervé en una plataforma de joves coreògrafes europea. Sergi Belbel i Enric Cambray despleguen el seu insòlit stand up comedy del segon acte de Hamlet (Hamlet.02). Angélica Liddell presentarà dos dies Vudú (3318) Blixen, l’obra de 5 hores i mitja que va meravellar al Temporada Alta (Premi de la Crítica a l’espectacle 2023). El Centro Dramático Nacional puja al TNC amb Breve historia del ferrocarril español, de Joan Yago (4 funcions) i la Primera sangre de María Velasco (10 funcions). També hi ha un buit significatiu pel que fa a coproduccions de València i de Palma, conseqüència del canvi de color polític en les dues comunitats (amb el suport de Vox als governs liderats pel PP). Portaceli admet que ha estat un cop dur, però que els nous representants estan oberts , ara, a mantenir col·laboració per la temporada 2025/26.

On hi ha una notable renovació aquesta temporada és a la Sala Petita amb noves incorporacions de dramaturgs com Jan Vilanova (Vosaltres, les bruixes, un teatre documental sobre els 400 anys del delicte de bruixeria ales valls d’Àneu), Pau Matas i Oriol Pla que presentaran Gola, el seu miratge sobre el món social de la imatge hegemònic, després d’estrenar al Temporada Alta (i que s’intentarà exportar a Europa). També debuta Oriol Puig Grau amb Massa brillant, untext per a públic jove sobre les contradiccions d’un drag queen i Glòria Balañà dirigeix Anatomia d’un suïcidi, d’Alice Birch carregat d’un sentit de l’humor cruel, diu Portaceli.

Pel que a públic familiar, destaquen les propostes immersives com la delicadesa d’An-ki (Premi de la Crítica en la categoria familiar del 2023); Macarron power de Sol Picó amb el que procura convidar a ballar canalla i família entorn l’exili; Sotabosc d’Inspira Teatre (pensat per a nadons); i el celebradíssim Iaia de Mambo Project, que roda des del 2021 a la Fira Mediterrània. Per a joves, Teresa Urroz dirigeix l’¡adaptació de la novel·la gràfica Alícia, en un món real, en què la malaltia del càncer obliga a celebrar, tant com es pugui, la vida.

El TNC va desplegant propostes de descobriments internacionals amb múltiples propostes. Des de l’Hannibal del KVS de Brussel·les fins a la invitació a Michel Cunningham de l’Internationaal Theater Amsterdam amb l’adaptació The hours. Enguany el Barcelona calling... està dedicat a artistes de Palestina (hi ha algun dels convidats que, avui està a la presó, es lamenta Portaceli). També és un cant a la força de la cultura el treball de Delphine Monoi, que recull la història de ls ciutadans de Daraya, a Síria, que recuperaven els llibres dels edificis destruïts per les bombes i els duien als refugis.

Optimisme en català

La directora Carme Portaceli està eufòrica per l’assistència d’aquesta temporada. S’ha tornat a batre el rècord d’abonats (5701) i, a falta de tancar la temporada la mitjana d’ocupació és del 83,3%: ja són més de 126-500 espectadors.

El departament de Cultura, de fet, està molt satisfet que ’Ànima’, coincideixi amb ’El dia de la marmota’, i ’Mar i Cel’, aquesta tardor vinent. La consellera en funcions de Cultura adverteix que es vol compensar la presència de musicals de gran format en català a la cartellera barcelonina. Per al 2024 s’ha dedicat un milió i mig d’euros, per facilitar que hi hagi produccions en català de gran format. Tot i que no ha transcendit, el títol, ja hi ha emparaulada una producció en gran format en català pel 2025. Pel que fa als musicals de petit i mitjà format, l’augment pressupostari el 2023 va permetre incrementar en un 30% la dotació dels ajuts pluriennals per al sector teatral per als anys 2023-26. L’increment també ha permès bonificar les produccions de musicals familiars, la pedrera del futur públic de musicals en català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.