Música

CRÒNICA

Rammstein: tralla, foc i aigua a l’Estadi

I entre la Patum de Berga i Sant Joan, els alemanys Rammstein, que, ahir, davant 52.000 persones (entrades exhaurides a l’Estadi Olímpic) i amb pluja durant més de mig concert, van tornar a regnar en terres catalanes, cinc anys després de la seva última visita al RCDE Stadium de Cornellà de Llobregat i vint-i-set del seu debut en el diminut Garatge Club del Poblenou, quan gestes com la d’ahir quedaven encara molt llunyanes. Dues hores i quart de tralla, flamarades i himnes imponents de la Neue Deutsche Härte (‘Nova duresa alemanya’) en un piromusical de connotacions apocalíptiques i tribals en què Rammstein –amb els mateixos músics de quan van començar ara fa trenta anys, tot un mèrit– van tornar a presentar un espectacle abassegador de mida XXL.

Que, a la pista de l’Estadi, amb un bon munt d’espectadors germànics, enlloc d’una massa uniforme de samarretes negres, s’hi veiés un oceà de paraigües i impermeables de coloraines no va deslluir un xou dissenyat al mil·límetre que va començar amb música de Händel i els integrants del grup baixant d’un ascensor metàl·lic i va finalitzar amb el cantant Till Lindemann (a qui, l’any passat, diferents dones van acusar d’assetjament sexual, cas que la fiscalia alemanya, per falta de proves, va acabar arxivant) encenent un arc de coets i fent mèrits per ser nomenat cap de colla dels Diables de Berlín. Entremig, de tot, menys subtileses: foc (molt de foc); canonades de fum negre; sons foscos i guturals; volum a tot drap; bon treball de vestuari (especialment meritori el de Christian Lorenz als teclats, que va comparèixer com un Déu egipci intergalàctic); lleus però significatives ressonàncies a la cultura techno berlinesa, la grandiloqüència de Wagner o la cibernètica posada en escena de Kraftwerk (a qui Rammstein van invocar a Deutschland); i un fons d’armari (vuit discos d’estudi) que el gruix del públic d’ahir, xop de cap a peus, coneixia de memòria tot i les dificultats inherents de la llengua de Goethe.

Mullant-se també, en un escenari descobert, com les gallines, Rammstein va mantenir tota l’estona l’accelerador premut, amb clàssics del seu repertori com Keine Lust , Asche zu asche o Mein Herz Brennt; recursos alicecooperians com passejar un cotxet de nadó en flames i un final de festa, amb Mein teil, Du hast i Sonne, que va servir per demostrar que cap inclemència meteorològica aigualirà mai el seu infern.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Marfà acull una residència dels músics Oriol Marès i Talal Fayad

GIRONA

La Torre modernista Mossèn Tor celebra el seu centenari

CAMPDEVÀNOL
girona

Carolina Maria de Jesús: la veu de les ‘faveles’ al Pepe Sales

girona
música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter
llibres

Harari radiografia el poder de la informació i la IA

barcelona
art

Francesc Domingo, l’artista bandejat per no ser burgès i per defensar Catalunya

barcelona
ARTS EN VIU

El Molino insisteix a oferir sopar i copes, ara, amb música en directe

BARCELONA
Montse Frisach
Periodista i crítica d’art

“L’art català no s’ha venut suficientment bé al món”

Barcelona