Arts escèniques

FESTIVAL GREC

El Grec rellegeix Barcelona des de la diversitat

El TNC, en col·laboració amb el KVS de Brussel·les, s’atreveix a donar una imatge de la ciutat de Barcelona a partir dels diferents rols que s’han convidat a l’escena en el muntatge multidisciplinari What the foc?! (del 4 al 14 de juliol a la Sala Petita). Després de fer un taller amb una vintena d’intèrprets, els dos dramaturgistes i directors, Gerardo Salinas i Junior Mthombeni, van decidir que els volien tots per retratar com és el batec de la ciutat. Aquestes funcions figuren dins el Grec Ciutat, com ho fa també la producció del Nowy Teatr de Varsòvia Elizabeth Costello, del prestigiós director polonès Krzysztof Warlikowski, una de les apostes internacionals destacades del festival, que debuta a Barcelona. Serà el 6 i 7 de juliol a la Sala Gran.

Salinas considera que cal redefinir la ciutat. Per al dramaturg argentí, “la ciutat no existeix” per si sola. Són les persones que hi habiten amb els seus antecedents culturals i els seus desigs els que la conformen. Per això, la ciutat no es un ens inamovible, sinó que “la d’avui és diferent de la de fa 60 anys i serà diferent d’aquí a 30 anys”. Aquesta revisió constant no anul·la pas el passat, sinó que prova de fusionar-lo. Aquest grup de 17 artistes (alguns de coneguts en muntatges professionals, com ara Kathy Sey, Ricard Boyle, Junyi Sun, Denise Duncan i Laura Riera), vol ser el retrat del que es podria trobar “una tarda en un bar” entre diverses taules, comenta Carme Portaceli, directora del TNC. Aquesta diversitat, que tants cops es reclama a la producció professional, es produirà en aquest muntatge fet a partir dels testimonis i de la seva pròpia convivència. Per a Mthombeni, “és un espectacle cru i alhora delicat”.

En el muntatge, es podran sentir diferents llengües: català, castellà, francès, anglès i una llengua del Senegal. Totes les rèpliques se subtitularan en català, castellà i anglès. El repartiment d’intèrprets és multidisciplinari i per això la música, la dansa i el teatre es fusionaran en aquest muntatge. Per a Salinas, aquest espectacle comunitari (però fet amb artistes professionals) té un cert “efecte teranyina” perquè quan es produeix una acció “afecta la resta”.

Salinas i Mthombeni admeten que potser falten col·lectius per completar el retrat de Barcelona però que, en tot cas, sí que hi ha un quadre divers com ho és la ciutadania empadronada. Des d’un espectacle a partir d’històries micro, íntimes, acaben proclamant una política gràcies a la decisió de fer una obra de teatre. Segons han reivindicat Gerardo Salinas i Junior Mthombeni, en aquesta proposta la ciutat és un foc que s’alimenta de somnis, cossos i històries. “Un foc que ho consumeix tot i que travessem diàriament. És caos, creació, destrucció, purificació, passat i futur”, han explicat.

Elizabeth Costello parteix del personatge homònim de l’escriptor sud-africà arrelat a Austràlia John Maxwell Coetzee (premi Nobel de literatura 2003). L’espectacle planteja un debat teatral sobre el destí dels animals, la injustícia social i l’exclusió de la gent gran i els malalts. Com bona part dels treballs del prestigiós director, el muntatge es mou entre la realitat i la ficció i a través del personatge planteja un debat teatral sobre matèries que generen cada cop més controvèrsia, com ara el destí dels animals, la injustícia social i l’exclusió de la gent gran i dels malalts.

Així, la proposta, que converteix en muntatge teatral una novel·la d’un premi Nobel de literatura, està formada per diversos relats i un epíleg. Costello es presenta com un possible alter ego de l’escriptor i és una dona australiana d’edat avançada que està de viatge impartint conferències en diferents llocs del món en què parla de filosofia, medi ambient i qüestions socials i existencials.

Serà el debut a Catalunya de Krystoff Warlikowski (1962), un dels directors de teatre i d’òpera europeu referents a la Varsòvia de Krystian Lupa, amb qui es va formar a més de Peter Brook, Ingmar Bergman i Giorgio Strehler.

La funció, que fa anys que està en cartell a Polònia, es podrà veure al TNC amb un muntatge en polonès subtitulat en català. Després de representar-se a Barcelona, Warlikowski portarà l’obra del 16 al 21 de juliol a la Cort d’Honor del Palau dels Papes, l’escenari més emblemàtic del Festival d’Avinyó.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.