Cultura

L'humor arriba a Cannes

Crònica des de Cannes

Finalment, l'humor ha aterrat a Cannes. Ha estat amb comptagotes, mitjançant peces curtes, però com a mínim ha entrat una mica d'aire fresc en la solemnitat imperant en la programació.

La pel·lícula col·lectiva Chacun son cinéma, realitzada expressament per a celebrar el seixantè aniversari del certamen, és una autèntica alineació de luxe: Zhang Yimou, Wong Kar-wai, Wim Wenders, Lars Von Trier, Gus Van Sant,Tsai Ming-liang, Elia Suleiman, Walter Salles, Raúl Ruiz, Roman Polanski, Nanni Moretti, Ken Loach, Claude Lelouch, Takeshi Kitano, Andrei Konchalovsky, Abbas Kiarostami, Aki Kaurismaki, Alejandro González Iñárritu, etc. Cadascú firma un curt d'uns tres minuts centrat en les sales de cinema. Alguns ho fan en primera persona –fins i tot amb cert egocentrisme, com el curt de Youssef Chahine—, d'altres miren cap al romanticisme de la foscor de la sala, a l'emotivitat, a l'homenatge o a l'humor en clau de gag.

Camins creuats de Chacun son cinéma:

Tres asiàtics nostàlgics
Tsai Ming-liang, Wong Kar-wai i Hou Hsiao-hsien, tres dels pilars sobre els quals s'ha construït el recent esclat del cinema asiàtic, firmen curtmetratges eminentment nostàlgics. Tsai se centra en una història familiar, Wong en la memòria amorosa i Hou en el record a aquelles grans sales que s'han anat perdent al llarg del temps.

Tres autoparòdics
Que a Nanni Moretti i Lars Von Trier els agrada mirar-se el melic no és cap sorpresa. Per això tots dos han optat per posar-se amb comicitat davant la càmera. Moretti fa un diari íntim sobre algunes de les sales on ha vist tot tipus de pel·lícules, de Rocky a Matrix; i Von Trier treu la seva vena més gore i còmica al recrear una projecció hipotètica del seu Dogville al festival de Cannes. El trio el completa Takeshi Kitano, que té el petit però divertit paper del projeccionista d'una petita sala perduda al mig del camp.

Tres divertiments amb contingut
El gag és una de les claus més presents en aquesta pel·lícula a trenta-cinc bandes. Roman Polanski és destapa amb un curt sobre un matrimoni en una sala on es projecte un clàssic del cinema eròtic. Els germans Coen, en canvi, miren cap al cinema d'autor amb la visita d'un home de l'Amèrica profunda -Josh Brolin, protagonista de No Country For Old Men, presentada també a Cannes- a una sala d'art i assaig. I David Cronenberg firma un curt tan fidel a la seva obra com descriptiu dels temps que corren: en el futur, un home està a punt de suïcidar-se a l'hora que s'està a punt de demolir l'última sala de cinema.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.