Arts escèniques

Crítica

Distopia invisible

La presència d’aquest muntatge, a la militant sala de les Corts, trenca mínimament el biaix hegemònic d’intèrprets, direccions i dramatúrgies d’artistes blanques per a públic blanc. L’autora, directora i intèrpret Adeline Flaun fa un pas més i presenta una distopia que vincula els referents culturals familiars amb un treball aparentment innocent: posar veu a dones virtuals que atenen serveis sexuals. Amb normalitat, exposa una situació aparentment antagònica: el món dels avatars amb el ritual més ancestral. Furga en els seus referents com l’Autoodi de la companyia Esbord, formada per Pere Seda i Sònia Arias. El viatge de Flaun és de trencar tabús com ara la sexualitat, els avatars i la presència d’una escena més diversa.

És una peça ambiciosa amb projeccions a dues pantalles que permeten veure la intèrpret al darrere gràcies al joc de les llums. El diàleg entre la veu i l’avatar és una lluita coreografiada inquietant. El ritual amb les fruites remet a una remota festa dels sentits. Segurament, com en la majoria de les primeres obres (anteriorment ha presentat l’obra comunitària i documental Barcelona, entre dues aigües, al Poblenou; i Umbral, al Tantarantana), té la necessitat d’entrar en massa temes, que deixa apuntats: resulta un punt embolicat entendre les diferents línies de codis. Però és imprescindible escoltar-les, normalitzar i conèixer.

Aquests espectacles tenen, encara, un circuit massa reduït i això porta, molt possiblement, a presentar bona part dels muntatges en castellà. Trencar la distància de la llengua seria una oportunitat per guanyar en la normalització de la cartellera de petit format en català, però és cert que per fer aquest salt (que exigeix un esforç afegit a produccions sovint molt precàries) cal la complicitat dels programadors. Moltes de les actrius coneixen el català i actuen en aquesta llengua. Hi ha casos com ara el de la dramaturga Denise Duncan, que ha demostrat que és possible (El combat del segle, Negrata de merda, Tituba. Bruixa, negra i ramera).

Yo, dispositivo Venus
Artista: Adeline Flaun
Dissabte 15 (fins diumenge) al Periferia Cimarronas. Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

MÚSICA

El Recòndit tanca la quarta edició amb rècord de públic

GIRONA
música

Superchunk actuarà a Sant Feliu de Guíxols

sant feliu de guíxols
CRÒNICA

Des de l’aniversari de Rufus Wainwright

ABUSOS AL CINE I AL TEATRE

El Servei d’atenció als abusos en el sector artístic ha atès 21 consultes en dos anys

BARCELONA
equipaments

Carles García Hermosilla, nou director del Museu d’Història de Barcelona

barcelona
cultura

El Museu d’Història de la Joguina reobre amb més objectes exposats

sant feliu de guíxols
Cultura

Mor Julia Uceda Valiente, professora, escriptora i poetessa andalusa

Cultura

Troben víctimes de la pesta negra del segle XIV a la Catalunya central

Santa Maria de Besora
Sergi Clavell
President del Gremi d’Antiquaris de Catalunya

"El sistema espanyol d'exportacions d'obres d'art és una barbaritat"

Barcelona