Cultura

El MNAC compra un quadre taurí de Casas

La galeria French & Company de Nova York ha cobrat 410.000 euros per l'obra. El museu ha demanat un préstec bancari per costejar la compra del quadre

Fa 109 anys que el quadre de Ramon Casas Toros (estesa de cavalls) va sortir de Catalunya, després de ser adquirit directament al pintor pel col·leccionista nord-americà Charles Deering. Ara el quadre, que forma part de la sèrie que Casas va dedicar a la festa taurina el 1886, ha tornat a Barcelona, ja que l'ha comprat el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per 410.000 euros, a la galeria French & Company de Nova York. El museu ha demanat un préstec bancari per costejar la compra del quadre.

Malgrat que es coneixia de l'existència de l'obra a partir d'una foto que va ser portada de la revista Pèl & Ploma, l'obra no havia estat mai exposada, des que el 1900 va formar part d'una mostra antològica a la sala Parés de Barcelona. El MNAC la presentarà en públic a principis de desembre, ja que s'inclourà a l'exposició Convidats d'honor, que commemorarà els 75 anys del museu. Més tard l'obra s'incorporarà a la sala de Casas.

Toros (estesa de cavalls) va ser pintat per Casas quan tenia 20 anys. Malgrat la seva joventut, el pintor ja gaudia d'una "carrera notable" i tenia "una producció important com si fos un artista experimentat", explica la vicedirectora de col·leccions del MNAC, Cristina Mendoza. El quadre narra una escena un xic truculenta, ja que a l'arena de la plaça hi jauen dos cavalls morts. El toro sembla amenaçar la integritat del tercer cavall.

Mendoza remarca la treballada composició del quadre "en ziga-zaga", així com la pinzellada solta que Casas utilitza per representar el públic. Les anàlisis radiogràfiques que s'han fet de l'obra, a més, han posat al descobert curiosos "penediments": el toro va ser pintat primerament més a l'esquerra i hi apareix un picador més enrere. Casas fins i tot va cometre un error, no esborrant un fragment de la pica del picador antic.

La directora del MNAC, M. Teresa Ocaña, ha explicat que va veure l'obra fa un temps a la Fira de Maastrich i que ja es va interessar per ella. Després, les negociacions amb la galeria de Nova York han estat "llargues i dures, però teníem molt clar que era una obra molt important per al patrimoni del museu".


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.