Crítica
cinema
Trànsit cap a la mort
Abandonant Bangkok, els pares d'Apichatpong Weerasethakul van instal·lar-se com a metges al nord-est de Tailàndia quan el futur cineasta era un nen. Els records d'infància, en part lligats a les activitats mèdiques dels pares, van fer-se presents a Sindromes and a century (2007), la pel·lícula d'Apichatpong anterior a Uncle Boonmee..., que va ser rodada a la mateixa zona rural pobre del nord-est i en la qual un home es prepara per morir a conseqüència d'una malaltia renal. A més, a la bellíssima i sensual Blissfully yours (2002) un jove birmà, immigrant clandestí, pateix una estranya malaltia a la pell. Tot plegat no només fa evident l'obsessió mèdica i pels cossos malalts d'Apichatpong. També apunta la perseverança de la inspiració autobiogràfica en aquelles ficcions que semblen lliurar-se a la potència de la imaginació. Dit això perquè, preparant-se per morir, l'uncle Boonmee rep la visita del fantasma de la seva esposa, morta dinou anys enrere, i d'un fill, que va desaparèixer fa temps a la recerca d'un esperit visible en una fotografia i que retorna amb una aparença simiesca. A partir d'aquí, tant és possible la inclusió digressiva d'un conte sobre una princesa trista, posseïda en un llac per un peix gat fàl·lic, com l'exploració d'una cova en forma uterina que metaforitza el trànsit cap a la mort com un retorn cap a l'origen.
Els vius i els esperits
En tot cas, aquest conte de fantasmes recorda que el cinema és un espai destinat a la convivència entre els vius i els morts. El cine hi renova el seu caràcter espectral, però també la dimensió poètica i plàstica, la llibertat creativa, la capacitat pel misteri i el meravellós i fins una intencionalitat política reflectida en la visió fugaç d'un futur amb joves soldats somrients disposats a reprimir tota diferència.
Crítica a la repressió
Projectant-ho cap al futur, Apichatpong Weerasethakul, que a la vegada li fa dir a l'uncle Boonmee que potser paga pel fet d'haver matat comunistes quan era soldat, apunta cap a una repressió exercida al seu país i que, entre altres, no és aliena als camises roges revoltats mentre el film guanyava feliçment (i per a la felicitat de molts) la Palma d'Or a Canes. Es deixin anar i disfrutin-la.
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 26-11-2010, Pàgina 51
- El Punt. Barcelona 26-11-2010, Pàgina 51
- El Punt. Camp de Tarragona 26-11-2010, Pàgina 51
- El Punt. Comarques Gironines 27-11-2010, Pàgina 56
- El Punt. Penedès 26-11-2010, Pàgina 51
- El Punt. Maresme 26-11-2010, Pàgina 51
- El Punt. Vallès Occidental 26-11-2010, Pàgina 51
- Avui 26-11-2010, Pàgina 46