Pey, als trulls del Masroig
L'artista presenta una instal·lació després de cinc anys sense fer-ho, i ho fa en un espai insòlit
Després de sis anys sense exposar (Fatal frames a l'antic ajuntament de Tarragona, el 2005, va ser l'última vegada), Marcel Pey ha acceptat la proposta del Priorat Centre d'Art per presentar als antics trulls del celler del Masroig Cities of the red night, el peculiar homenatge d'aquest artista polifacètic a l'escriptor nord-americà William S. Burroughs. La instal·lació es pot visitar els caps de setmana de març als trulls, que s'han revelat com un sorprenent espai artístic, tal i com va posar de manifest la intervenció que hi va fer el pintor Jordi Abelló fa dos anys, també per iniciativa del Priorat Centre d'Art, que promouen els artistes i activistes Francesc Vidal i Montserrat Cortadellas.
Les ciutats de neó, les armes, les ombres i els búnquers de l'underground són els elements de Cities of the red night, una instal·lació inspirada en la novel·la del mateix títol del controvertit William S. Burroughs, un escriptor de culte per a Marcel Pey. Ell mateix destaca “el gran contrast que resulta de portar l'ambient d'una gran ciutat, que és el que retrata la meva proposta, a un lloc que no té res d'urbà. És un repte artístic proposar una peça per a aquests trulls, que són molt interessants, i on no pots tocar res, ni tan sols pintar una paret”. Marcel Pey és un dels principals noms de l'art d'avantguarda català, amb una obra que combina la literatura, el cinema i la fotografia. Nascut a Cardona el 1948, però instal·lat a Tarragona des de fa molts anys, està en actiu de manera plena tot i que no es deixa veure gaire per les sales d'art: “És per la manera tan difícil com s'ha posat tot. Jo necessito que algú em produeixi les meves peces i les galeries comercials no estan ara mateix en la millor situació per fer-ho. La proposta dels trulls del Masroig ha estat possible, perquè me l'ha produït Francesc Vidal”. Les propostes de Marcel Pey es poden resseguir a través dels tres blocs que té activats en aquests moments. D'altra banda, la faceta cinematogràfica de Pey ha tornat a estar d'actualitat per la inclusió d'un curtmetratge seu en el cicle de cinema experimental Del éxtasis al arrebato. 50 años del otro cine español, que el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) va exhibir el maig del 2010 i que ha visitat ciutats com ara Nova York, París, Madrid o Toronto. Bloodfilm és el nom de la peça de Pey, que és inèdita, dura dos minuts i que va rodar l'any 1975. “Té més gràcia ara que quan la vaig fer”, comenta l'artista.