Horizon rep l'últim de Gutaï
Takesada Matsutani va inaugurar dissabte a la galeria Horizon de Colera l'exposició ‘Around the circle'
Un home de 74 anys dibuixa un cercle a terra amb fulls blancs. A continuació, col·loca a sobre de cada full una de les pedres que ha recollit prèviament i guarda en un racó de la sala i, amb l'ajuda dels nens i nenes presents en l'acte, connecta les pedres entre si amb traços de tinta sobre el paper blanc. Després, l'home convida els seus petits i entusiastes col·laboradors a seure amb ell a terra, al mig del cercle que han creat. L'home es diu Takesada Matsutani, un artista japonès nascut el 1937 a Osaka i resident des de fa més de quaranta anys a París. L'acció que acabem de descriure va tenir lloc dissabte passat en la inauguració de la seva exposició Around the circle (‘Al voltant del cercle') a la galeria Horizon, de Colera, on l'exposició es pot visitar fins a l'1 de setembre. Curiosament, aquesta és la primera exposició individual que fa Matsutani a l'Estat espanyol en mig segle d'activa vida artística, amb força repercussió internacional.
Takesada Matsutani va iniciar la seva trajectòria a finals dels anys cinquanta com a membre del grup avantguardista Gutaï –en japonès vol dir ‘tangible', ‘material', ‘concret'–, que des d'Osaka va aconseguir molta més repercussió entre la crítica europea que no pas al Japó i encara menys a la capital, Tòquio, històricament enfrontada amb Osaka, “més o menys com Barcelona i Madrid”, diu ell. Les seves obres es poden trobar a la National Gallery de Washington i en altres grans museus i col·leccions del món.
“Després de la guerra tot va quedar destruït, però els artistes que formàvem part de Gutaï volíem subratllar que espiritualment i creativament estàvem molt vius. No volíem copiar, sinó fer realment un art nou. Gutaï va néixer com un moviment rupturista que anava en contra de les formalitats, no contra l'art, com ho havia fet el dadaisme”, explicava dissabte Takesada Matsutani just abans de la inauguració, que, curiosament, va coincidir amb el 66è aniversari de la bomba d'Hiroshima. Per proximitat en el temps, ara tenim molt més present el fantasma de Fukushima: “Em va afectar tant que no vaig poder pintar durant un mes”, diu aquest home senzill i afable. La seva vida i la seva obra mantenen un bon equilibri entre orient i occident, entre la cultura tradicional i la cal·ligrafia japoneses i corrents artístics com ara l'impressionisme, el surrealisme i l'informalisme.
Una altra dimensió
Sobre la seva exposició a Horizon, l'artista argumenta així la idea que expressa Al voltant del cercle: “El cercle és l'harmonia, però jo vull anar més lluny. A dins o fora del cercle, hi ha una altra dimensió per descobrir”.
Amb llapis de grafit, cola vinílica i cordes sobre tela o fusta, Takesada Matsutani crea obres amb les quals vol captar moments d'eternitat. “L'art és el meu camí cap a l'eternitat”, afirma, i no hi veu cap incongruència amb les seves performances, que per definició són tot el contrari de l'eternitat, l'art efímer. “No vull renunciar a cap via d'expressió”, diu l'últim de Gutaï.