“Riem d'allò que no entenem”
El pallasso Tortell Poltrona presenta a Salt i Bescanó l'espectacle ‘Grimègies'
Anuncia el dossier del nou espectacle de Jaume Mateu, el gran Tortell Poltrona, que grimèjia és “una paraula inventada pel pintor Isidre Nonell cap al tombant del segle XIX-XX, que venia a significar disbauxa, més aviat amb connotacions sexuals. Va fer-se molt popular durant bona part del segle XX i va adquirir també un significat més lleuger, de gatzara”. Això ve a ser Grimègies, la nova aventura en solitari –a l'escenari, és clar– de Tortell Poltrona, gatzara permanent provocada per un pallasso que afronta “un viatge”, el seu; el prepara amb la laboriositat, l'entrega i la meticulositat pròpia dels ingenus, va amunt i avall atrafegat per l'escenari, mentre el públic, que sap el destí final d'aquell viatge, el més enllà –tothom ho sap, menys el pallasso–, assisteix divertit a les facècies d'aquella figura tendre però desvergonyida que provoca el públic perquè es tiri pets. Tortell Poltrona mostrarà avui (21 h) les seves Grimègies al Teatre de Salt, i el divendres 21 d'octubre (21 h) a El Teatre, de Bescanó, en el marc del Festival Temporada Alta.
Ahir, el pallasso més popular del país explicava que feia temps que no feia una obra com a tal, que s'havia dedicat molt a fer números, però que ara, després de celebrar els 35 anys de professió amb un espectacle en què recollia el millor de la seva carrera i que s'ha adonat que “em falten 14 anys per fer-ne 70”, ha decidit que no té “temps per perdre” i ha muntat un espectacle de “teatre circular” amb l'assessorament de Pepe Viyuela, Chacovachi, Arcadi Oliveras, Fanny Thollot i Montserrat Trias, la senyora Tat. El pallasso català assegura que l'espectacle està més a la vora del teatre que del circ, i també assegura que “el teatre religiós ha salvat el teatre d'aquest país, perquè la gran majoria dels que s'hi dediquen provenen o dels Pastorets o de la Passió”.
Tortell Poltrona no creu que el pallasso i la mort siguin dos conceptes antitètics: “Això ve d'una experiència que vaig tenir al Brasil. En una actuació, un dels Colombaioni, en Nani, va caure en una actuació, i s'hi va quedar, i em van triar a mi per substituir-lo i suposo que en el futur un altre em substituirà, per això no tinc temps per perdre”. Poltrona diu que tothom farà el viatge que descriu a Grimègies perquè “pel sol fet d'haver nascut hem comprat tots els números”, i que és possible riure-se'n de la mort: “De fet, riem d'allò que ens és impossible de comprendre”, diu el pallasso, que reconeix també influència del seu fill Blai (Baró d'Evel).
Tortell Poltrona assegura que el fet d'assajar-ho com una peça teatral –els números de pallasso convencional, sense resposta del públic, són complexos d'assajar– ha fet que li fos més fàcil arrodonir-ho.