Crítica
música
Espiritualitat i intimisme
El concert dedicat al compositor del segle XVI Tomás Luis de Victoria que, dins del programa Fires a l'Auditori, van oferir a la catedral de Girona Philippe Herreweghe i el seu Collegium Vocale Gent, va combinar de manera enriquidora la tradició coral de l'ensemble amb una de les obres mestres de la música espanyola, l'Officium Defunctorum. En la vetllada es van programar també els motets O Domine Jesu Christi; Domine, non sum dignus; Vadam et circuibo civitatem; i l'antífona Salve regina.
L'Officium Defunctorum de Victoria és a sis veus i va ser escrita amb motiu de la mort, l'any 1603, de l'emperadriu Maria d'Àustria, vídua de l'emperador Maximilià II, germana de Felip II i filla de Carles V.
A partir de la melodia gregoriana de l'ofici de difunts, el compositor d'Àvila va construir un autèntic monument en què la majestuositat i la densitat de la gran polifonia religiosa del segle XVI es dóna la mà amb la subtilesa retòrica de l'incipient barroc.
De l'ofici i l'espiritualitat del cant a capella que va mostrar el Collegium Vocale Gent, en va resultar un so pur i una interpretació molt íntima, gairebé religiosa, que va ponderar d'una manera exquisida les qualitats expressives que Victoria va conferir a l'obra.
L'equilibri vocal dels intèrprets va deixar clarament al descobert els diferents plans sonors de les obres i, arrodonint les sonoritats i els matisos de les seves veus, van expressar d'una manera serena, i sense estridències en el tractament de les dissonàncies generades per les línies melòdiques de les diferents veus, tot el misticisme d'aquest repertori. Així doncs, la catedral va ser l'escenari ideal per poder degustar amb tot luxe de detalls les sonoritats i la contenció dramàtica que Philippe Herreweghe va fer construir als membres del seu cor en una versió íntima i espiritual d'una de les millors obres de la literatura musical de tots els temps.