cultura

Crítica

cinema

Amèrica i el beisbol

Les pel·lícules sobre el món del beisbol constitueixen tot un gènere en el cinema de Hollywood. El to, però, gairebé sempre és el de l'èpica, el de la llegenda, des d'El orgullo de los yanquis (1942) fins a Campo de sueños (1989), que fins i tot flirtejava amb la metafísica esportiva. És el contrari del que passa amb el cinema de boxa, que sempre ha estat associat al film noir, o com a mínim als melodrames de redempció. Amb Moneyball, Bennett Miller –que va debutar amb l'apreciable Capote— intenta una de les variants menys freqüentades: d'una banda, el beisbol com a estratègia i com a religió; d'una altra, aquesta obsessió enfrontada al seu costat més fosc, quan tot esdevé una qüestió de negocis. No és estrany que l'opció estilística de Miller sigui extremadament austera, per no dir monacal: tot succeeix en interiors en penombra, en oficines impersonals, on el professional que interpreta admirablement Brad Pitt posa en joc estratègies polítiques per tal que el seu club tiri endavant.

Es tracta de l'Oakland Athletics i del seu entrenador, Billy Beane, que als noranta van intentar noves modalitats per tal de lluitar contra els clubs poderosos. Miller i els seus guionistes, Steve Zaillian (En busca de Bobby Fischer) i Aaron Sorkin (La red social), ni es molesten a mostrar un partit sencer, no recorren per res al suspens propi del joc. Tot està vist com una mena de teranyina que alhora reflecteix molts dels mites de la cultura americana –la competitivitat, l'individualisme, l'esforç— i també com esdevenen miralls de les grans estructures capitalistes del país. Moneyball no és una pel·lícula de beisbol, sinó d'economia. I també un gran drama sobre l'èxit i el fracàs.

Moneyball
Dir.: Bennett Miller. Int.: Brad Pitt, Jonah Hill
EUA, 2011


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Albert Guinovart obrirà la 29a temporada de Simfònics al Palau

barcelona
música

‘El Llibre Vermell de Montserrat’ s’estrenarà al febrer a Vic

Vic
comunicació

L’app de Catràdio, encara més connectada al territori

Barcelona
art

Søren Evinson representa a Horizon la performance de dansa ‘A Nation is Born in Me’

colera
arquitectura

El COAC Girona proposa prop de 40 activitats per a aquesta tardor

girona
Roger Mas
Cantautor

“Això de ‘reivindicar’ no m’ha agradat mai gaire”

Barcelona
estrena de cinema

Equació emocional amb incògnites

barcelona
Crítica

Una dona africana flairant el te a la Xina

Salvador Sunyer
Director del festival Temporada Alta, que comença aquest vespre amb el ‘Carmina Burana’ de la Fura dels Baus

“És un error que el director d'un festival no hi pugui programar les seves obres”

Barcelona