cultura

Casals toca Schubert

La Schubertíada de Vilabertran fa vint anys amb un cartell que inclou la integral dels quartets Schubert pel Quartet Casals i el retorn de l'estimat Matthias Goerne

“El diàleg Mahler Schumann que proposa Goerne és un repertori molt sibarita i de gran interès”

La Schubertíada de Vilabertran celebra vint anys amb una programació festiva que té com a cirera del pastís la integral dels quartets Schubert que interpretarà el Quartet Casals en cinc concerts. Si bé ja l'havien tocat fa anys, el quartet reprèn el cicle amb un enfocament renovat, en un concert que han volgut oferir en primícia a la Schubertíada i amb el qual després faran gira per Londres, Lió i altres ciutats europees. En definitiva, tot un “acte de passió”, segons Jordi Roch, director artístic del festival.

Amb la quota d'obres de Schubert assegurada, el baríton Matthias Goerne proposa un concert alternatiu en què fa dialogar lieder de Mahler i Schumann. Feia dos anys que el baríton alemany, molt estimat pel públic de Vilabertran, no venia a l'Empordà: “És un repertori molt sibarita i de gran interès literari.”

Pel que fa al concert de Christianne Stotijn (mezzo) i Julius Drake (piano) sobresurt del programa The nursery songs de Modest Mussorgsky, “un cicle molt bonic que Stotijn cantarà en rus”, així com un recull de “les
melodies més boniques” d'Edvard Grieg.

Evgeni Bozhanov, un jove pianista búlgar que el festival vol fidelitzar, interpretarà un programa amb obres de Liszt i la Sonata en Si major, D960
de Schubert, considerada “una de les grans sonates” del compositor. D'altra banda, el duo integrat per la soprano Liesbeth Devos –“una veu preciosa i una prestància de gran elegància”– i el pianista Francisco Poyato interpretaran un programa eclèctic amb obres del mateix Schubert, Reynaldo Hahn, August de Boeck –un compositor belga que la soprano vol donar a conèixer–, Debussy, amb l'estrena al festival de les Ariettes oubliées (de Paul Verlaine), i Benjamin Britten.

Tancarà el cartell la soprano valenciana Ofèlia Sala acompanyada de la Camerata de la Schubertíada. “És una formació de gran excel·lència artística que s'ajunta exclusivament per al festival”, va explicar ahir Roch. “No és cap bolo, s'ajunten un seguit de músics per preparar un repertori i després el presenten en concert”, hi va afegir.

La formació, que va debutar el setembre del 2009, estarà dirigida pel joveníssim director alemany Clemens Schuldt: “Amb 28 anys ja ha passat la prova de foc i ha fet la Tetralogia.” Schuldt dirigirà un programa integrat per obres de Mendelssohn, Schubert, Toldrà (per afegir-se als actes de l'Any Toldrà) i Stravinsky, del qual s'interpretarà el ballet en dos quadres Apollon musagète. “És una obra molt divertida, ideal per cloure el festival”, va sostenir Roch. El director artístic també va subratllar el Salve Regina de Schubert –“un compositor molt sensible i amorós”–, que cantarà Sala.

Nous talents

Quant als Concerts Debut, una de les línies que el festival vol potenciar, aquest any han programat una soprano xilena, Roxana Herrera, que cantarà al costat de la pianista catalana Anna Creixells (lieder de Ravel, Guastavino, Strauss i Schubert). El segon dels concerts és el que oferiran el violoncel·lista Fernando Arias i Luis del Valle (Brahms, Schubert i Chopin). Amb fama de cercatalents, Roch va somriure ahir en recordar l'època en què Goerne era un noi de l'Alemanya de l'Est que demanava fer el cicle del Winterreise a Vilabertran i ara els papers s'han intercanviat. Amb tot, va defensar que avui dia “se'ls pot exigir molt als joves perquè vénen molt ben preparats”. En el sentit de guiar-se sempre per la voluntat de trobar “camins nous” i “intèrprets nous”, la Schubertíada arriba als vint anys havent-se consolidat com a un festival de referència de la música de cambra i la cançó poètica o lied, que “explica en poc temps moltes emocions”. “La nostra línia artística es caracteritza per combinar el que ens agrada i el que pensem que pot agradar el públic, sempre afegint-hi un punt de pedagogia”, va dir el responsable del festival. Per Roch, el més important és la “xarxa de contactes” que han teixit amb els anys, així com la fidelització de molts músics que s'hi senten ben tractats.

Aquest any es manté la tarima instal·lada a la canònica de Vilabertran i es proposa un servei de restaurant nou, a càrrec de l'empresa El Ginjoler. Els abonaments també han canviat i s'hi ha inclòs un d'especial per als cinc concerts de la integral.

El pressupost, de 120.000 euros, ha reduït d'un 10% l'aportació pública per anivellar-la al 50% de la privada i el taquillatge. “Ja vam fer una retallada important l'any passat i aquest any hem intentat fer més concerts amb el mateix pressupost”, va aclarir Maria Garriga, presidenta de les Joventuts Musicals de Figueres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.