Còmic
Xavier Roca
Escenes de matrimoni
Gran guru del còmic underground nord-americà, Robert Crumb –el creador d'icones de la contracultura nord-americana com El gato Fritz i Mr. Natural– està casat des de fa trenta-tres anys amb la dibuixant, pintora, editora i activista Aline Kominsky, a qui va conèixer a San Francisco.
Com si fossin una versió hippy del matrimoni de la sitcom Los Roper, el matrimoni Crumb-Kaminsky ha anat documentant aquests anys de convivència en una sèrie de pàgines on han anat repassant diversos passatges de la seva biografia, i que han anat apareixent entre els anys 1974 i 2011 en publicacions com ara Weirdo, The New Yorker o Dirty Laundry Comics. Unes pàgines que tenen la particularitat d'estar no només escrites sinó també dibuixades a quatre mans, i en les quals cada un d'ells –l'obra d'Aline Kominsky-Crumb és menys coneguda, tot i que va ser una de les membres del col·lectiu que editava el còmic underground femení Wimmen's Comix– es caricaturitza a si mateix. El curiós resultat fusiona el conegut estil gràfic del gran Crumb –que amb els anys ha esdevingut progressivament detallista i minuciós– amb el de la seva dona, ostensiblement més naïf però de qui resulta interessant veure'n l'evolució.
Així, Robert i Aline Crumb –de qui el dibuixant assegura que són l'única parella d'historietistes al món que dibuixen plegats– presenten en aquesta recopilació integral que ara edita La Cúpula una sèrie d'històries d'extensió desigual, en algun cas simples anècdotes o diàlegs.
El matrimoni Crumb parla sense pèls a la llengua –algun pèl púbic, en tot cas– de l'amor, les crisis de parella, el sexe, la religió –Aline és jueva–, els fills, la feina, les tasques domèstiques, el col·leccionisme musical de Crumb, la política, el canvi de vida derivat de la seva mudança a França... amb un to que deixa veure l'amor que segueix presidint la seva relació, malgrat situar-se radicalment en les antípodes de qualsevol temptació de carrincloneria i ensucrament.
Perquè les hilarants pàgines d'¡Háblame de amor! són tan lúcides i sarcàstiques com políticament incorrectes, escatològiques i impúdiques. Com si es tractés d'un reality show dibuixat, ¡Háblame de amor! exposa amb tanta cruesa com sentit de l'humor –un sentit de l'humor més aviat salvatge– les misèries quotidianes de la parella, sense estalviar escenes de violència domèstica ni d'altres amb imatges sexualment implícites.
No hi manquen tampoc els fetitxismes i les obsessions eròtiques habituals de Crumb –les fotografies familiars que inclou el llibre revelen Aline com un transsumpte de les robustes dones que acostuma a dibuixar l'autor– ni metareferències a la indústria del còmic: unes divertides pàgines inclouen aparicions d'Art Spiegelman i Charles Burns, dos dels altres grans noms del còmic independent, dibuixant-se també a ells mateixos.