cultura

“El barroc no és cap moda”

Philippe Jaroussky, un dels millors contratenors del món, obrirà dimarts les ‘Nits de clàssica' de l'Auditori

  • Philippe Jaroussky MARC RIBES & ALBERT VO VAN TAO.
Interpretarà amb la contralt Marie-Nicole Lemieux obres d'autors del primer barroc

“La música barroca ha passat de ser una música menystinguda i poc coneguda a convertir-se en un fenomen, en part perquè hi ha hagut un sector del públic que no ha entès la música contemporània i ha preferit mirar enrere. Però ara mateix la música barroca ja no és una moda, sinó que ja està consolidada en els repertoris com l'obra dels grans compositors clàssics.” Ho diu el cantant francès Philippe Jaroussky (1978), que als 34 anys ja està considerat un dels millors contratenors del món, amb una veu sopranista que sona tan femenina com la dels històrics castrati. Jaroussky actuarà dimarts vinent a l'Auditori de Girona (21 h, 40 i 32 euros), en el concert inaugural del nou cicle Nits de clàssica. Serà el penúltim concert d'una gira europea de dotze concerts en vint dies que, després d'haver passat per diferents localitats de Polònia, Alemanya i l'Estat francès, passarà dimarts per Girona i acabarà dijous a Valladolid. La gira, titulada El remolí de les emocions –o també Amor, passió, gelosia i fúria al segle XVII–, està dedicada a l'obra de grans compositors del primer barroc com ara Cavalli, Monteverdi, Ferrari, Sartorio, Sances i la compositora i cantant Barbara Strozzi. Philippe Jaroussky actua acompanyat per la contralt Marie-Nicole Lemieux –“ella té una veu més greu que la meva, i es crea un joc interessant entre nosaltres dos”, diu el cantant– i l'Ensemble Artaserse, la formació instrumental amb què Jaroussky treballa els originals barrocs amb respecte, però també “amb molta llibertat”. En total, seran tretze músics en escena.

“Entre les obres que hem seleccionat, n'hi ha algunes de molt divertides i gairebé eròtiques, i d'altres que són realment tràgiques i dramàtiques. En comptes de fer una successió d'àries inconnexes, hem preferit muntar amb totes aquestes peces una espècie de petita òpera amb diàlegs, per crear un conjunt més teatral. L'objectiu és oferir al públic una cosa diferent del concert clàssic habitual, perquè jo crec que la gent agraeix que li expliquin una història. És també una manera de fer més accessible aquesta música, amb una voluntat divulgativa, però sense rebaixar el nivell, perquè en realitat el programa del concert és molt musicològic.” Per Jaroussky, aquesta és una música “molt moderna i amb una llibertat creativa” que creu que “s'ha anat perdent progressivament en la música més recent”.

Philippe Jaroussky, que el desembre passat va actuar per primera vegada al Gran Teatre del Liceu, sent que a l'Estat espanyol l'han acollit “amb els braços oberts”. “La veu de contratenor agrada molt a alguns, però també pot sorprendre negativament a altres. També depèn molt de cada país: és curiós que a Itàlia, que va ser el país dels castrati, no els agraden gaire els contratenors, i en canvi a Espanya són més apreciats i fins i tot en surten cada vegada més i de més qualitat.” Sobre Jordi Savall, que el dia 1 de juliol oferirà el segon concert de Nits de clàssica a l'auditori de La Mercè, Jaroussky diu: “Per a la meva generació, les coses han estat molt més fàcils gràcies a gent com Savall, que van fer un gran treball de recerca per difondre tota aquesta música poc coneguda fins llavors.” A finals d'agost, Philippe Jaroussky cantarà en l'òpera Juli Cèsar, de Händel, a Salzburg.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.