Dones i homes i viceversa
No sembla que hagin canviat gaire les relacions entre homes i dones en els últims 400 anys. Com quedava sintetitzat en el títol del concert, tot plegat sempre és qüestió d'amor, passió, gelosia i, eventualment, fúria, ara i en el segle XVII. Així que Philippe Jaroussky i Marie-Nicole Lemieux van escenificar dimarts a la sala simfònica de l'Auditori de Girona diferents episodis d'una relació amorosa, construïda a partir de fragments de diverses òperes i altres composicions del primer barroc: apologies de l'amor suprem, apassionats comiats al guerrer que marxa al combat i uns quants laments. El brillant contratenor francès, amb la seva delicada veu sopranista i el seu aspecte esvelt, auster i prim, tenia el contrapunt ideal en la rotunda contralt quebequesa, vestida de vermell de guerra i amb una veu que sovint superava en greus a la del seu company. La complementarietat entre dues veus sublims va quedar reforçada per l'actitud escènica dels dos intèrprets, que es van deixar la vergonya als camerinos i van utilitzar divertits recursos teatrals, gairebé de vodevil, per escenificar l'eterna batalla dels sexes, mentre cantaven grans veritats: “L'alegria amorosa és momentània, i la dona bella, al final, no dóna mai roses que no tinguin espines” (Benedetto Ferrari). Els nou instrumentistes de l'Ensemble Artaserse, del qual Jaroussky va ser un dels fundadors ara fa deu anys, van crear un teixit musical perfecte, preciosista i nítid en alguns moments, impetuós en altres, sempre respectuós amb les partitures de Cavalli, Carissimi, Monteverdi, Strozzi, Caccini o Sances. El més curiós és que algunes d'aquelles melodies del segle XVII sonaven increïblement actuals, com els sentiments als quals servien de vehicle.
Grans ovacions i sorollosos bravos van forçar tres bisos per completar una nit triomfal en què no només Jaroussky es va confirmar com el millor contratenor del món, sinó que totes les peces del conjunt van funcionar a la perfecció. Realment, el nou cicle Nits de clàssica de l'Auditori no podria haver començat millor.