fotografia
Rabascall capta l'evolució del paisatge de la Costa Brava
El prestigiós artista confronta dues sèries fotogràfiques realitzades amb 30 anys de diferència que plasmen la mutació paisatgística, en una mostra que s'exposa al Museu de l'Empordà de Figueres
Durant l'estiu de 1981, Joan Rabascall (Barcelona, 1935) va recórrer la Costa Brava per conformar una sèrie fotogràfica amb la intenció manifesta de fer una aportació personal al voltant del concepte paisatge, defugint els punts de vista i tòpics habituals. Com a resultat van sorgir 12 indrets, no especialment fotogènics, que parodiaven la idea costumista del paisatge artístic amb els arguments de la cultura de masses, i que arran d'una exposició a Figueres han acabat formant part de col·leccions privades i museus com el MACBA.
Ara, trenta anys després, Rabascall, artista d'una àmplia trajectòria internacional, presenta amb una clara actitud revisionista una nova sèrie de 12 teles fotogràfiques actuals –preses en el mateix lloc i amb el mateix punt de vista– que, confrontades, ofereixen una visió de l'evolució del paisatge de la Costa Brava en aquestes tres dècades. L'exposició, titulada Costa Brava 30 anys, es va inaugurar ahir al Museu de l'Empordà i es podrà veure fins al 14 d'octubre.
Turisme, urbanisme, cultura o patrimoni natural són alguns dels conceptes que afloren en aquesta proposta que, des de la visió crítica de l'art contemporani, es fa més evident.
El fet de presentar aquest projecte en plena temporada turística i a la mateixa ciutat de Figueres, tampoc ha estat cap casualitat, com van deixar clar els organitzadors.
El concepte de ‘paisatge', segons Rabascall
“Aquesta sèrie d'imatges, de paisatges, va ser feta a partir d'un paisatge conegut per mi des de fa molt de temps, intentant reveure'l i donar-me una versió inèdita i, sobretot, més apropada de la realitat que la versió, més o menys, idíl·lica o pintoresca perpetuada per generacions de pintors paisatgistes.” Així recollia el mateix Rabascall la seva concepció sobre “paisatge” i de la sèrie Costa Brava. En les mateixes declaracions va manifestar que aquesta sèrie de paisatges “planteja un problema estètic, en relació amb el paisatge de la història de l'art, també el vol plantejar al paisatge real en contra l'ideal”. Així mateix, l'autor tenia clar que aquesta revisió no coincidia amb les representacions de centenars de milers de postals enviades a tot el món.