Més de cinquanta artistes recordaran Jordi Benito en la inauguració del festival Música 13
Ponsatí-Murlà interpretarà una obra de Satie de més 24 hores de durada
«Aquesta serà una edició de maratons», anuncien els organitzadors de Música 13, un festival que s'ha guanyat el respecte dels experts en el camp de la música i la creació contemporànies des d'una envejable discreció i que es proposa estrenar la seva dissetena convocatòria homenatjant justament un dels artistes més fràgils i alhora radicals de l'art conceptual català: l'artista Jordi Benito, nascut el 1951 a Granollers i mort mentre treballava al seu estudi de Barcelona el desembre de l'any passat. La seva pèrdua inesperada va consternar el panorama artístic català, que veia en aquest home menut amb cara d'infant acostumat a maltractar el propi cos en unes impactants i a vegades sanguinàries accions la cerca a ultrança de l'art total. A l'acte, que tindrà lloc dissabte vinent, a partir de les 10 de la nit i sota el títol X JB, ja han confirmat l'assistència nombrosos amics de l'artista, des de poetes i músics a crítics i creadors visuals i audiovisuals, entre els quals hi consten Carles Hac Mor, Ester Xargay, Antoni Mercader, Mariona Sagarra, Carme Pardo, Vicenç Viaplana, Rosa Queralt, Josep Parera i Carles Santos, que va col·laborar amb Benito en diverses performances i va participar, per cert, en l'homenatge a Josep Guinovart, també el desembre passat, cremant a la plaça d'Agramunt una pila de pianos de cua, l'instrument que protagonitza aquest Música 13.
Aprofitant, doncs, el tema que relliga els concerts de la programació, hi haurà exposada a la sala de la Nau Côclea, durant tots els dies del festival, fins al 25 de juliol, la instal·lació de Jordi Benito Piano Peto (1990), i com l'any passat es convidarà tothom qui ho desitgi a fer ús de l'instrument en assajos, jam sessions, tertúlies, tallers, jocs o gravacions, prèvia reserva al correu electrònic de la directora de l'espai, Clara Garí ([email protected]).
L'altra gran cita del festival serà el 17 de juliol, amb la conferència que el pianista John Tilbury impartirà sobre Morton Feldman (1926-1987), del qual l'endemà interpretarà For Bunita Marcus, una de les peces cabdals d'aquest deixeble de John Cage, amic de Philip Guston i Samuel Beckett, que va compondre una de les seves obres més delicades, en què cada nota queda aïllada i en suspens, com una estrella solitària, fins que emergeix la següent, sota la inspiració de la seva companya, la també compositora Bunita Marcus. El cicle es tancarà el dissabte dia 25 amb una altra sessió maratoniana, en què l'editor, professor de filosofia i traductor figuerenc, convertit aquí en «antipianista», Oriol Ponsatí-Murlà interpretarà per primera vegada a Catalunya sense cap relleu i d'una sola tacada l'obra Vexations, composta per Erik Satie el 1893 i de quasi trenta hores de durada.
Perquè Ponsatí-Murlà no se senti tan sol en la seva proesa, que iniciarà el dia 25 al matí i té previst culminar l'endemà a la tarda, el poeta Enric Casassas l'acompanyarà recitant per primera vegada en públic el no menys extens poema Uh, format exactament per 9.072 versos.