música

La viola de gamba i la veu humana

Jordi Savall va protagonitzar dos concerts en solitari en què va interpretar principalment obres del barroc francès, període en el qual el músic català es desenvolupa amb un elegant mestratge i n'és un reconegut especialista.

Amb un preciós programa basat en el repertori que li va donar fama mundial a principis de la dècada dels noranta del segle passat a través de la pel·lícula d'Alain Corneau Tous les matins du monde, va mostrar, al marge d'alguns petits desajustaments en certs passatges ràpids, la humanitat, l'emoció, la tendresa i la profunditat d'esperit amb què continua sent capaç d'abordar les pàgines de Marin Marais i Saint Colombe, carregant de significació les notes i els silencis.

El programa va estar estructurat en quatre blocs. Cada un dels blocs estava format per tres peces de diferent caràcter, menys el primer que estava format per quatre. A cada bloc Savall li va donar un títol: La reveuse, Les voix humanes, Les pleurs i Le départ.

Abans de començar la interpretació del segon bloc, Les voix humanes, el músic català va voler dedicar el concert a Baltasar Porcel i a Pina Bausch, tot apuntant que «la música és el llenguatge de l'esperit i de la memòria».

La interpretació de les obres va ser rica en matisos i colors. I Jordi Savall va saber aportar la fantasia que requeria a una música basada en la comunicació de petites subtileses que en sorgir del propi instrument semblaven imitar la veu humana. Semblava que fes seves les següents paraules que Jean Rousseau va escriure en el seu Traité de la viole de 1687, i que ell mateix va reproduir tant en el programa de mà com en la interpretació del repertori programat: «La interpretació de les peces de melodia és una interpretació simple, i que exigeix consegüentment una gran delicadesa i una gran tendresa, i és en aquesta interpretació en què més particularment s'ha d'apropar a la imitació de tot allò que pot tenir la veu humana d'agradable i encisadora...» No voldria acabar sense deixar constància del bon plantejament del Festival de Músiques Religioses i del Món de Girona, que aposta per una diversitat en l'oferta cultural i artística, però sempre amb el segell indiscutible de la qualitat. Un equilibri intel·ligent del qual penso que haurien de prendre nota altres festivals de les comarques gironines.

Intèrpret: Jordi Savall (viola de gamba). Lloc i dia: Claustre de la catedral de Girona. Dimecres 8 de juliol. Festival de Músiques Religioses i del Món.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MÚSICA

El 25è Mercadisc guixolenc, fira de col·leccionistes musicals, diumenge

SANT FELIU DE GUÍXOLS

El museu que recupera l’art de la censura soviètica

Nukus (Uzbekistan)
CRÒNICA

Amors còsmics a Tàrrega, de nou

COMUNICACIÓ

Un nou concurs musical i el retorn dels Òscars, entre les novetats del 3Cat

SANT JOAN DESPÍ

El Truffaut estrena temporada amb un cicle d'Alfred Hitchcock

GIRONA
MÚSICA

Cancel·len el festival Reggus d’aquest cap de setmana per la pluja

REUS
Cultura

Identificada una punta de llança de fa més de 50.000 anys a l’Abric Romaní de Capellades

Capellades

L’Ajuntament rep en cessió ‘Retrat de Miquel Oliva Vilar’, de Ricard Guinó

GIRONA
Jordi Savall
Músic

“La música és el camí més curt per dialogar amb altres cultures”

Bellaterra