Música

aniversari

GUILLEM VIDAL

Trenta anys de perspicàcia

Un triple CD ressegueix l'aventura de Mario Pacheco al capdavant de Nuevos Medios, un segell al qual, fins i tot, Joan Miró es va avenir a dissenyar-ne el logo i que va insuflar nous aires a estils com ara el flamenc, el jazz o el pop d'autor

Tres discos, amb seixanta cançons, empaquetats amb motiu del trentè aniversari de Nuevos Medios, fan lluir ordenadament la feina feta per Mario Pacheco (1950-2010) al capdavant del segell, responsable d'uns quants experiments d'alta volada en camps com els del flamenc, el pop d'autor i el jazz. El recull permet retrobar-se, per exemple, amb la incisiva unió de Ketama amb Toumani Diabaté i Danny Thompson en el projecte Songhai –un dels encreuaments més reveladors d'una època en què l'etiqueta world music no estava tan en voga–; fusions flamenques com les de Pata Negra o Ray Heredia; o grans clàssics del pop espanyol dels anys vuitanta com ara Golpes Bajos, La Mode i Vainica Doble.

D'artistes catalans que Nuevos Medios va tenir en nòmina destaquen els Claustrofobia de Pedro Burruezo –als quals Pacheco va fitxar tot i la seva difícil adscripció estilística–; Sisa transmutat en el melòdic Ricardo Solfa –que altres discogràfiques no es van acabar de creure–; Carles Benavent i Joan Albert Amargós, que van brindar a la discogràfica alguns dels seus diàlegs jazzístics més exquisits; o, més recentment, Las Migas o Llibert Fortuny, als quals Pacheco va oferir els seus primers contractes discogràfics. «Mario es movia amb una perspicàcia molt propera als treballs d'Alan Lomax per a la Biblioteca del Congrés dels EUA o John Hammond per a la poderosa CBS», escriu Pedro Calvo –que situa Nuevos Medios en l'òrbita d'altres segells europeus de gran influx com Factory o ECM– en les notes del disc. La digitalització recent del seu catàleg, que recupera molts discos disponibles fins ara només en vinil, perllongarà l'encant d'un segell al qual, fins i tot, Joan Miró es va avenir creant-ne el logo. Queda, encara, molta màgia per (re)descobrir.

NUEVOS MEDIOS ANIVERSARIO 1982-2012
Diferents artistes
Discogràfica: Nuevos Medios
Un bon ull
Fotografies com les de Camarón a la portada de La leyenda del tiempo o Jimi Hendrix al Festival de l'Illa de Wight revelen que Pacheco, a més d'un bon olfacte, tenia també un bon ull. La setmana vinent, el Jamboree de la plaça Reial de Barcelona n'exposa un recull tot coincidint amb cinc actuacions de dos músics que van passar per l'òrbita de Nuevos Medios: Diego Amador i Llibert Fortuny.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.