estrenes
xavier roca
Dustin Hoffman, debutant
L'actor parla de la seva ‘òpera prima' com a director, una comèdia amb grans noms de la interpretació britànica
Amb una trajectòria al darrere que l'ha convertit en un dels actors més respectats de Hollywood, el veterà Dustin Hoffman ha decidit fer als 75 anys el salt cap a la realització, i avui estrena El cuarteto, una comèdia amable sobre la vellesa –i també un homenatge al món de l'espectacle– ambientada en una residència per a cantants d'òpera jubilats. La pel·lícula va clausurar la darrera edició del Festival de Sant Sebastià, on Hoffman –que hi va recollir el premi Donostia– va atendre la premsa amb entusiasme i extrema simpatia.
El protagonista de Tootsie havia volgut posar-se darrere les càmeres molts anys abans, però creu que “si ho hagués fet abans hauria estat un pèssim actor. Durant anys vaig voler dirigir Libertad condicional, que finalment va fer Ulu Grosbard, però van sorgir problemes i vaig decidir deixar-ho, cosa que em va traumatitzar. Trobar el projecte adequat és com casar-se sis o set cops abans de trobar la dona de la teva vida. A vegades tens dimonis interns que t'impedeixen fer alguna cosa; ara he aconseguit superar aquest dimoni, d'altres no.” La decisió de dirigir està relacionada, precisament, amb el mateix tema que aborda el film: “A mesura que el teu cos degenera físicament, tens ganes de dir-li a Déu que no et pot aturar.” I també per la voluntat de deixar un llegat: “Arthur Miller va dir que tots tenim la necessitat de la immortalitat. Jo parlo amb els meus fills d'actors que em van influir, com Red Skelton i George Burns, i no saben a qui em refereixo.”
Curiosament, El cuarteto és una producció de la BBC de look pulcrament britànic, que disposa d'un repartiment encapçalat per grans noms del cinema i el teatre d'aquest país, com ara Maggie Smith, Billy Connolly, Michael Gambon, Tom Courtenay i Pauline Collins. Amb la seguretat que li dóna la seva dilatada experiència, Hoffman assegura que “l'actor sempre té raó. Si l'escena no funciona no és culpa seva, sinó de l'escena, i s'ha de canviar”. I, en el cas dels veterans intèrprets que ha dirigit a El cuarteto, afirma que “cada un d'ells ha aportat dimensions que no estaven escrites en el seu personatge”. La pel·lícula està escrita per Ronald Harwood, guionista d'El pianista de Roman Polanski, a partir de la seva pròpia obra de teatre.