Sense cultura

PORT. FRANC

jaume vidal

Creació en trànsit

Tom Carr presenta a 23 ciutats britàniques una peça digital de tres minuts que s'emet des de pantalles gegants gestionades per la BBC. En aquest treball, l'artista català aplica tècniques tradicionals en suports moderns.

Tom Carr es caracteritza per ser un escultor que, paradoxalment, ha intentat apropar-se al màxim a l'absència de matèria. Les seves escultures, ni que es tracti d'obres monumentals, busquen la complicitat del buit, del moviment, del contacte amb l'aigua, les falses penetracions en el terra. Tot, amb un cert afany, conscient o no, de demostrar que la força del concepte fa ajustar l'ús dels materials.

Sovint, Tom Carr ha estat un creador virtual molt abans de la implantació de la creació digital. L'ús de la llum en les seves projeccions podria ser una manera d'avançar-se en una època analògica a l'univers binari en què ara vivim. Per això no és gens estrany la seva incursió en el camp de la imatge digital, tot i que no defuig combinar les tècniques convencionals amb les noves tecnologies.

En aquests moments, Tom Carr està present a un bon grapat d'espais públics del Regne Unit gràcies al vídeo digital Arrival-Departure. Es tracta d'una peça de tres minuts que representa diverses persones pujant i baixant per unes escales mecàniques. Els homes i dones que hi apareixen són personatges reals, la silueta dels quals Carr va dibuixar a partir de fotografies, “no puc defugir els meus anys de formació acadèmica”, i posteriorment va retallar en un efecte similar al de les ombres xineses. “Aquí hi trobem l'origen del retrat pictòric, quan les esposes dibuixaven a la paret la silueta dels seus estimats quan partien cap a la guerra. També la silueta retallada era el retrat del pobre”, explica Carr.

Les grans pantalles on es pot veure l'obra de Tom Carr formen part d'una xarxa de la BBC de monitors situats en espais públics. La televisió pública britànica té una gran tradició d'oferir en públic mitjançant big screens grans esdeveniment i també, com és el cas de l'obra de Tom Carr, peces de creació.

Darrere aquesta difusió d'Arrival-Departure, s'hi troba l'Streaming Museum de Nova York, especialitzat en imatge digital. Aquest museu no té sales, té pantalles distribuïdes per tot el món que emeten aquesta mena de creacions, bé siguin de la seva col·lecció permanent o de les obres que exhibeix puntualment com si es tractés d'una exposició temporal. Ara, després de l'acord amb la BBC, l'Streaming Museum estudia emetre aquest treball de Tom Carr a altres països.

“El concepte de l'obra parla de l'existència, de com es pot aparèixer i desaparèixer. De com la vida és un anar i tornar”, explica l'artista. En un pla menys filosòfic, Tom Carr s'apropia d'unes imatges molt exemplificadores de la societat moderna: el trànsit de les persones, tant pel que fa a la cultura del viatge com pel que fa a la necessitat d'emigrar, i de la globalització, que ens porta a freqüentar els espais de tots i de ningú com són els aeroports. Simultàniament a la presentació pública britànica, l'obra es projecta des del passat dia 2 al Centre d'Art Contemporani de Huarte, localitat propera a Pamplona.

Entre les 23 ciutats on es pot veure l'obra hi ha Belfast, Birmingham, Bristol, Londres, Cardiff, Liverpool, Manchester i Edimburg. La idea del curt Arrival-Departure, que es podrà veure fins a finals de mes, va sortir d'una proposta que es va fer a l'artista a Singapur, on va presentar en un dels grans carrers comercials de la ciutat la instal·lació lumínica Red Carpet for Orchard Road, que va ser visitada per més de 600.000 persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.