el. disc
GUILLEM VIDAL
Petons després de la revolta
La unió entre Yacine Belahcene (músic –com es destaca pràcticament sempre– de pare algerià i mare catalana) i el llaütista grec, establert a Barcelona, Yannis Papaioanou va donar ara fa dos anys un primer, i estimulant, fruit discogràfic: Parabòlic. Si bé en aquell treball, un sòlid exercici de maduresa en relació amb les altres experiències de Belahcene, els dos músics i la seva troupe presagiaven en bona mesura les revoltes del sud del Mediterrani, a L'estima venç la salvatgia, un disc finançat per un centenar d'aportacions en el web de micromecenatge Verkami, s'esforcen per introduir missatges d'esperança i tendresa amb cançons com ara Atini Boussa (“Fes-me un petó”) o la que va servir per posar un nom al disc. “Necessitem prendre una altra via / Amb la mà al cor estiguem atents / Amb l'amor superarem barreres”, proclamen. Aquesta segona entrega de Yacine & The Oriental Groove, amb les col·laboracions dels cantants algerians Amel Zen i Aót Ahmet, així com també de Ramon Faura de Le Petit Ramon, torna a alternar lletres en àrab amb d'altres en català, i folklore algerià amb melodies gregues i ritmes urbans. No espereu trobar-hi ni versos gratuïtament malhumorats ni cap altre tòpic d'aquella Barcelona mestissa que va regnar ara fa una dècada (i de la qual Belahcene, al capdavant de bandes com ara Cheb Balowski i Nour, va ser una de les principals icones). L'estima venç la salvatgia és fruit de la inquietud d'un músic de convicció naturalment mediterrània que, amb les seves cançons, continua traient profit artístic del fet de ser, alhora, d'un lloc i d'un altre. Les nou cançons de L'estima venç la salvatgia –entre les quals una versió de Ya Dzayer, de l'autor algerià Ahmed Wahbi–, es podran escoltar el mes vinent a Sant Pere de Ribes, Rasquera, la Bisbal d'Empordà i Perpinyà, i a l'abril, al Festival Strenes de Girona.