la. columna. digital
Marià Marín, Gremi llibreters
Calen, els llibreters?
Aquesta pregunta ha estat formulada en la jornada professional que el Gremi de Llibreters de Catalunya ha celebrat tot just fa quatre dies. Pregunta necessària que salta a l'estrada amb barreja d'esperança i de capteniment. Ningú no gosa predir el futur més immediat, però sí que les dades objectives, anàlisi digital en mà, exigeixen una més que necessària reinvenció sectorial i també de la potestat reguladora dels governs.
Hi ha acord sobre el fet que els paràmetres tradicionals de normes, lleis i usos del comerç deixen de ser vàlids en una economia digital definida pel seu caràcter explosiu: per la rapidesa d'implantació i alteració dels models de negoci, i, alhora, per la rapidesa a fer antiquades les tecnologies i dificultar així l'amortització de les inversions. Amb aquesta música, l'únic ball possible és ser-hi, assajant prova-error amb risc controlat, si això és possible, analitzant les experiències, també les frustrades, dels altres. L'objectiu és tenir presència i identitat digitals, perquè el nou model de negoci, que encara no sabem quin és, exigeix actitud de canvi permanent.
Per això, l'eficiència, la capacitació professional i la formació contínua s'imposen. I, aparent paradoxa, en una economia que tendeix a grans concentracions i a la mundialització de best-sellers, amb un consum ple de fuites fiscals en què la il·legalitat (anomenada pirateria) supera la legalitat, el comerç de proximitat guanya presència, allò local esdevé global i a l'inrevés, i allò que es difumina o dissol són els estats intermedis, cada cop menys sostenibles.
Els espais que deixen els grans blocs empresarials esdevenen oportunitats noves de negoci. Com més best-sellers mundials, més editorials petites i curoses. Com més plataformes mundials, més voluntat de recomanar per part del llibreter. El comerç guanya consciència de ser un valor social i deixa d'adreçar-se al producte per girar vers el consumidor. Els valors de proximitat, qualitat, diversitat, competitivitat o especialització són actius a l'alça.
Els models antics són, en part, inservibles. Cal reinventar-los sens treva, a l'aguait dels canvis impetuosos fets amb recursos creixents d'escala que en arrencar s'acceleren per desaparèixer amb la mateixa velocitat. Transició digital costosa perquè mai no s'acaba, perquè la idea de producte acabat no existeix i perquè la clau és organitzar el procés d'innovació contínua, d'acord amb el que s'esdevingui i amb les capacitats d'amortització possibles.
Tot plegat reclama un nou model associatiu (gremial i sectorial) en què cooperar sigui tan important com competir, en què els valors nous es concretin en la visibilitat d'una nova marca comercial, adaptada al factor tecnològic, al canvi generacional, als nous perfils de consumidors, a guanyar el 40% de catalans que mai no llegeixen, a l'empaquetament, personalització i valor afegit dels serveis, als nous canals de distribució i venda, a reinventades normes de propietat intel·lectual i, sobretot, a la necessitat cada cop més imperiosa d'aconsellar, el gran actiu diferencial de les llibreries.
Perquè mentre hi hagi ànsia de llegir, hi haurà llibreters per satisfer-la.