teatre
carina filella
Vells edificis per als nous talents teatrals
El Festival Internacional de Teatre de Tarragona (FITT), que tindrà lloc del 26 al 30 de juny, portarà les noves creacions teatrals d'alguns dels millors talents escènics contemporanis als edificis del centre històric de la ciutat
Des que va néixer, enguany fa una dècada, la Sala Trono, una petita sala de teatre alternatiu situada a la Part Alta de Tarragona, amb una capacitat que tot just arriba a la cinquantena de butaques, ha sabut fer-se un lloc important en el món del teatre de petit format del país, amb una aposta clara per les noves dramatúrgies. Aquesta vocació la refermen amb l'organització del FITT (Festival Internacional de Teatre de Tarragona), que tindrà lloc del 26 al 30 de juny. No es tracta només d'oferir a la ciutat una programació de teatre contemporani, amb alguns dels millors creadors de l'escena internacional, sinó que el festival fusiona aquestes noves dramatúrgies amb el patrimoni històric de Tarragona: les representacions tindran lloc en espais no teatrals, en edificis emblemàtics del centre històric: les Voltes del Pallol, la Casa Canals, el Col·legi d'Arquitectes, el Conservatori de Música. Només l'espectacle inaugural tindrà lloc en un teatre, el Metropol. “Volem fusionar història i creació contemporània”, apunta Joan Negrié, gestor de la Trono i responsable del FITT juntament amb l'actor Oriol Grau, director del teatre.
La comèdia dramàtica Los ojos, una producció del teatre Fernando Fernán Gómez de Madrid, amb direcció i dramatúrgia de l'argentí Pablo Messiez, inaugurarà el festival, el 26 de juny. Amb aquesta obra que tracta sobre la fragilitat de les relacions i sobre “l'amor, la terra i la vista”, la companyia tancarà a Tarragona la seva gira per l'Estat espanyol. El festival inclou sis propostes més, algunes de les quals arriben a Tarragona gràcies als convenis de col·laboració i d'intercanvi de produccions que la Sala Trono ha establert –o està en vies de fer-ho– amb festivals de teatre d'arreu del món (de l'Argentina, l'Uruguai, Birmingham i Roma, entre altres). El dijous dia 27, V.O. Cuarteto i Teatro Calánime oferiran Cuentos cruentos, un espectacle musical que dóna noves visions a les velles històries dels contes: “Els set nans estan a l'atur, els tres porquets no troben una casa digna per viure, la Ventafocs és obesa i no guanya per a sabatetes de cristall, Alícia es perd per culpa de les pastilles al País de les Meravelles...”, apunten. La direcció és del mexicà Hugo Guzmán. També du segell argentí El loco y la camisa, del Banfield Teatro Ensamble, que estarà tres dies en cartell, a les Voltes del Pallol. Amb direcció i dramatúrgia de Nelson Valente, la història gira al voltant del concepte de bogeria. “Qui són els bojos i qui són els sans?, planteja el director. Des de l'Uruguai arriba Las julietas, del col·lectiu de teatre La Morena, una obra amb quatre actors, que descontextualitzen la tragèdia de Romeu i Julieta.
El grup anglès Kindle Theatre Company oferirà el dia 29, a la Casa Canals, The furies, un concert de rock teatral, amb música en directe, que barreja cançons de rock, metal i soul amb text i poesia per explicar la tragèdia grega de Clitemnestra, sobre l'enveja, la ira i la venjança.
El festival es tancarà amb Que vaya bonito, un muntatge de la companyia barcelonina Teatrodecerca. Aquesta comèdia dramàtica de Jorge Yamam va rebre el premi Moritz al millor espectacle de la Fira Tàrrega 2012.
Propostes arriscades
L'objectiu del FITT és, segons els organitzadors, “portar a Tarragona el teatre de qualitat que es fa a les ciutats amb més tradició teatral del món; propostes arriscades, diferents, una degustació del millor teatre mundial contemporani”.
La primera edició del festival, l'estiu del 2011, “va ser tot un èxit, amb extraordinàries xifres d'ocupació i molt bones crítiques”, segons Negrié. Però l'any passat no es va poder programar per manca de finançament. Per això enguany van posar en marxa un procés de micromecentatge, que ha acabat amb una cinquantena de mecenes. Això, juntament amb el patrocini de la companyia Repsol i la col·laboració de l'Ajuntament, ha permès muntar aquesta segona edició, amb una dia més de festival, amb més companyies i amb més escenaris. De moment, es planteja amb una periodicitat biennal, “perquè sabem que el moment és molt complicat”, explica Negrié. També per la situació econòmica, els organitzadors han volgut abaixar el preu de les entrades, i s'ha fixat un preu únic de 16 euros per a cada representació.