ASSAIG
ferran aisa
90 aniversari del patrimoni escolar barceloní
Mestres i alumnes de la República es publica amb motiu dels 90 anys de la constitució del Patronat Escolar de l'Ajuntament de Barcelona, però se centra més en el funcionament d'aquestes escoles municipals durant el temps de la Segona República Espanyola. El llibre, escrit per Encarnació Martorell (Barcelona, 1924), alumna del Grup Escolar Ramon Llull, i el doctor en pedagogia per la UB Salvador Domènech (Barcelona, 1955), es complementa amb fitografies i il·lustracions que permeten veure la riquesa de l'educació dels anys republicans. Domènech aporta la part més ideològica dels continguts de les escoles d'aquell temps, i aleshores descriu els aspectes més renovadors de l'ensenyament modern situat en Palaus d'Infants. Eren mestres d'una gran professionalitat i uns grans entusiastes de l'obra educativa amb un gran respecte per els alumnes. Les classes eren mixtes només al parvulari, després només ho eren en algunes assignatures. No va ser fins a l'esclat revolucionari del 1936 que amb el CENU es va acordar que les classes no es podien separar per sexe.
La llengua catalana i la castellana en perfecta harmonia, tres dies a la setmana les classes es feien en català i tres en castellà. Ensenyament actiu i renovador amb l'alumne com centre motor de l'escola. Ni exàmens ni notes. La renovació de les escoles barcelonines i les catalanes en general van tenir el seu punt de partida en la iniciativa dels grans pedagogs del nostre país que van trobar amb Manuel Ainaud la gran ànima constructiva de l'educació renovada a Barcelona. I amb el terreny abonat per la Mancomunitat de Prat de la Riba l'obra es va estendre a altres indrets de Catalunya.
L'obra pedagògica del Patronat Escolar va ser tallada per la dictadura de Primo de Rivera, però restablerta el 1930, va continuar fins al final de la Guerra Civil. El 1931 es van inaugurar onze grups escolars, entre els quals, el Ramon Llull. Encarnació Martorell va ser la cronista oficial d'aquesta escola. El llibre recull aquest valerós testimoni que l'enriqueix totalment amb l'aportació de la ploma d'una nena de la República que completa la visió oferta per l'historiador.