Rocamora i Bages exploren la relació de Picasso amb la música
La instal·lació «Elements de conducta i transport» recrea com hauria imaginat un orgue el pintor
Un orgue construït amb tubs de cartró i que en funció de si es deixa entrar o no llum emet sons electrònics que dins el silenci del convent de Sant Salvador creen un espai sonor determinat. Aquesta ha estat l'aportació que el jove músic i compositor flixanco Joan Bagès i el ja veterà artista tortosí Jaume Rocamora han fet al centenari de la segona estada de Picasso a Horta de Sant Joan. Una instal·lació que han batejat amb el nom d'Elements de conducta i transport i que fins al 16 d'agost es podrà visitar a l'interior del convent de Sant Salvador d'Horta, en un intent de substituir momentàniament l'orgue originari que hi havia a l'església del convent. Ara bé, el punt àlgid d'aquesta instal·lació es va poder sentir, a més de veure's, el dissabte 18 de juliol, quan Rocamora i Bagès van escenificar el funcionament d'aquest instrument i en van extreure música electrònica tapant i obrint de manera manual els tubs de cartró. En l'experiència també van aconseguir implicar-hi l'organista i constructor d'orgues Rossend Aymí.
La proposta artística parteix de la base que si bé Picasso, a diferència d'altres artistes contemporanis seus, no semblava especialment atret per la música, sí que va col·laborar de manera puntual amb compositors com Stravinsky o Manuel de Falla. També va pintar diversos instruments com guitarres i violins. Segons el músic flixanco Joan Bagès, en les composicions pictòriques de Picasso és «on segurament conflueix l'art visual i l'art sonor», i d'aquí parteix el seu homenatge, amb la recreació també d'un orgue que pretén ser com l'hauria imaginat i pintat Picasso.
Altres activitats musicals
Dins els actes del centenari de la segona estada de Picasso a Horta de Sant Joan, també se'n preveuen d'altres que exploten la relació del pintor malagueny amb la música. Així, per al dissabte 8 d'agost, al mateix escenari del convent de Sant Salvador, hi ha programat un concert a càrrec d'Elena Gragera (mezzosoprano) i Antón Cardó (piano). Els músics proposen un recorregut que comença a l'època modernista, quan Picasso vivia i estudiava a Barcelona i freqüentava Els Quatre Gats. En aquest punt interpretaran peces d'Albéniz i Granados. El repertori acabarà amb un homenatge musical de Poulenc a Lorca, i entremig tocaran peces de ballet d'Stravinsky, Satie o Manuel de Falla, amb qui Picasso va col·laborar habitualment. La celebració del centenari de la segona estada tindrà lloc durant tot aquest any. Queda pendent el curs d'estiu de la URV, la trobada internacional de museus picassians i l'exposició de retrats originals (a partir del setembre.)