Crítica
música
Festa de la viola de gamba a Torroella
Quatre grans violistes de gamba van reunir-se diumenge a l'auditori Ter de Torroella (Jordi Savall, Philippe Pierlot, Sergi Casademunt i Lorenz Duftschmid) i, sota la direcció del primer, van protagonitzar un concert amb el qual van fer presents diverses peces per a conjunt de violes representatives del període de més esplendor de l'instrument, entre el 1500 i el 1700, abans de la seva decadència originada en la recerca d'una sonoritat que es volia més potent quan les sales es van fer més grans per acollir més públic i rendibilitzar les actuacions musicals. El cas és que, a través de peces per a violes de gamba, el concert va proposar un viatge del Renaixement al barroc europeu que va començar amb danses italianes anònimes del Renaixement venecià i va continuar amb peces de l'Anglaterra elisabetiana (John Dowland, John Gibbons i William Brade); danses i variacions d'Espanya (Lluís del Milà, Antonio de Cabezón, Diego Ortiz); músiques pel rei francès Lluís XIII, i músiques d'Alemanya compostes per Samuel Scheidt abans d'acabar amb músiques de l'Europa barroca corresponents a peces del valencià Joan Cabanilles, Henry Purcell, Guillaume du Manoir i Antonio Valente.
Exquisidament interpretada, amb coneixement i imaginació musical, aquesta antiga música de cort recuperada va arribar vivíssima i així, doncs, la sonoritat dolça i suau de la viola de gamba va fer-se joiosament audible per a un públic que va celebrar amb entusiasme aquesta festa de la viola de gamba que van acompanyar tres intèrprets de la formació Hespèrion XXI: Xavier Puertas, amb el violone; el fantàstic percussionista Pedro Estevan, i Enrique Solinis, que, a més de tocar el llaüt, va treure unes sonoritats a la guitarra que van poder semblar sorprenentment “modernes”. De fet, bella i fresca, la música es feia viva com si fos del present.