art / pensament
Perpinyà evoca l'obra dels passatges de Benjamin
L'exposició ‘L'ange de l'histoire' posa en diàleg fotografies d'època amb peces d'artistes contemporanis
La mostra estarà oberta fins al 18 de maig
El Centre d'Art Contemporani Walter Benjamin de Perpinyà, a la plaça del Pont d'en Vestit, presenta fins al 18 de maig l'exposició L'ange de l'histoire, en què evoca per mitjà de fotografies d'època en diàleg amb peces d'artistes contemporanis els passatges del París del segle XIX que el pensador alemany va convertir en un dels nuclis de la seva reflexió sobre la modernitat. Organitzada com “una visita guiada als passatges” tal com els entenia Benjamin, barreja d'història i memòria on conflueixen la novetat, la publicitat, la prostitució, el joc, la moda, el col·leccionisme, l'art i l'arquitectura, la mostra reuneix imatges parisenques d'alguns dels fotògrafs que van servir el pensador en la seva recerca, com ara Eugène Atget, Brassaï, Louis Daguerre, Fox Talbot, Germaine Krull o Gisèle Freund. Per comprendre el seu entorn familiar i intel·lectual, s'hi evoca també la relació amb la seva germana Dora, amb Gershom Scholem, Gretel i Theodor Adorno, Hannah Arendt, Bertolt Brecht, Max Horkheimer, Asja Lacis o Lisa Fittko, la dona que va ajudar-lo a travessar la frontera de Banyuls a Portbou. L'objectiu és, partint d'una recreació de la seva obra cabdal sobre els passatges, plantejar la reconstrucció del pensament de Benjamin com “un edifici compost d'innombrables arxius dinàmics”. Reforcen aquesta idea les peces d'artistes contemporanis que s'hi poden veure, d' Arno Gisinger, Alfredo Jaar, Rogelio López Cuenca, Antoni Muntadas, Uriel Orlow o Jeff Wall, el treball dels quals reflecteix algunes de les intuïcions que el pensador va abordar en els seus escrits teòrics.