Teatre

CRÍTICA

jordi bordes

Però, avui, a algú el preocupa la moral?

El Teatre de l'Enjòlit es caracteritzava, darrerament, per uns espectacles compromesos. D'una línia política molt contundent. Primer va ser amb Corrüptia, que feia tota una farsa sobre el cas Gürtel al País Valencià. L'any passat, recuperaven la revisió d'Aquí no paga ni Déu de Dario Fo i Franca Rame amb un nítid Si no pagues, no paguem. Una frontera ben clara per denunciar l'omnipotència dels bancs i les forces policials i polítiques per lapidar el poble que, fart, acabava robant impunement als supermercats. Una petita revolta. També tenia una forta dosi de comèdia, un punt surrealista que es rematava amb una jugada coherent (es proposava al públic que pagués allò que pogués/volgués a partir de la fórmula de la taquilla inversa). Ara, han triat una peça que pretén denunciar, en dos temps, els prejudicis morals i sexuals. Primer, imaginant una família de colons britànics a l'Àfrica al segle XIX. I, tot seguit, traslladant els fills d'aquests (o els fills dels fills dels fills per presentar un quadre versemblant) en l'Anglaterra en ple segle XXI. De fet, el text de Caryl Churchill remet al 1979, un temps en què probablement la lluita per aconseguir el reconeixement homosexual el feia molt més actual. Ara cal mirar-s'ho per interrogar-se i preguntar-se si l'aparent llibertat individual que diu la llei és tan real com la del 1979 o té una certa autocensura majoritàriament.

La dona aconsegueix controlar certs espais de poder, tot i que es manté una hipocresia i es dibuixa una orgia en un parc que no sembla pas el retrat més realista. Hi ha un punt de joc en les coreografies, més divertit que lasciu, que és d'agrair. Però no se sap ben bé a què treu cap aquesta obra. Perquè la sexualitat no sembla pas un tema que avui aixequi gaire controvèrsia. I comprovar com es posaven les banyes els desesperats colons del segle XIX no aporta pas gaire. En tot cas, en els dos quadres es comprova un canvi de to. Al XIX, hi ha una comèdia que corre quasi a velocitat de dibuixos animats; mentre que al segle XXI es respira una certa amargor, un punt de drama sobretot si es relaciona els personatges dominants del primer quadre que, ara, en aquest segon, han de tolerar ser víctimes per moments. Pel que fa a l'escena de les dues mares al parc, sona molt al Red Pontiac (finalista del primer concurs de dramatúrgia, al 2011) de Pere Riera que encara avui Míriam Iscla i Cristina Cervià presenten arreu.

Pel que fa a la interpretació, bon joc coral, amb una música que els acompanya. No hi sona però El setè cel de Sisa que combrega prou amb aquesta volguda llibertat de la peça originària. L'obra pateix, però, amb molts espais en buit, mirades d'actors que falten afinar per generar una certa credibilitat al seu personatge. Temps de rodatge, i de conèixer els racons foscos d'aquests arquetips de Churchill.

EL SETÈ CEL
Caryl Churchill
Direcció: Glòria Balañà
Traducció: Arnau Marín Díaz
Intèrprets: Albert Alemany, Elies Barberà, Jenny Beacraft, Arnau Marín, Marta Montiel, Lluís Olivé i Teresa Urroz
Dia i lloc: Dimecres, 26 de març (fins al 13 d'abril) a la Sala Beckett.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

nomenaments

Josep Maria Carreté, gat vell de la gestió cultural pública, nou secretari general del departament de Cultura

barcelona
música

Carlinhos Brown actuarà amb Chambao el 12 de setembre a Barcelona

barcelona

‘Blanes Talent Fest’, una nova iniciativa cultural per a artistes professionals i entitats de Blanes

BLANES
MÚSICA

Oasis anuncia el seu retorn

BARCELONA
Rogeli Herrero
Músic de Los Manolos i biògraf de Peret

“Peret, l’any 1974 a Eurovisió, es va trobar entre dos focs”

Barcelona
Cultura

La Colla Vella recupera la tradició d’anar amb carro a Vilafranca per Sant Fèlix

Valls
dansa

El festival de Microdansa Itinerant 15m² comença demà a Puig-reig

puig-reig
CÒmic

Un Corto Maltès que viu en el segle XXI

Barcelona
cinema

Venècia obre el nou curs amb Burton, Cuarón, Almodóvar i Guadagnino

venècia