CRÍTICA
À.Q
Les decisions de l'adolescència
Un dels grans problemes d'una part dels adolescents és la seva incapacitat per prendre decisions que puguin marcar el seu futur i orientar el seu camí vital. Aquesta qüestió sembla que és el tema de fons que mou la saga Divergent, de l'autora Veronica Roth (editat en català per Estrella Polar / Grup 62), que ens parla d'un món futur en què els joves quan tenen 16 anys han d'afrontar l'anomenada prova d'aptitud que els col·locarà dins d'un dels cinc grups socials que marquen la societat del futur que prefigura la novel·la.
Neil Burger ha adaptat la primera part de la trilogia de Veronica Roth amb el desig de convertir la pel·lícula en un èxit paral·lel al de la saga Els jocs de la fam. Enmig d'un futur apocalíptic, una noia haurà de superar tota una sèrie de proves per trobar la seva identitat i decidir quin és el seu veritable lloc en el món.
L'especificitat de Divergent radica en el seu propi títol. El món que presenta la pel·lícula està marcat per l'ortodòxia. Els personatges que no formen part d'un dels cinc grups que conformen la societat estan condemnats a ser marginats. El problema sorgeix quan una noia té aptituds per ser diferent, per no ser de cap grup i per viure de forma heterodoxa enmig d'una societat marcada per l'ortodòxia. La pel·lícula es centrarà en com la protagonista s'integra en el grup dels valents que utilitzen la força física per triomfar, però amb la certesa que està infiltrada.
Divergent pot funcionar com a faula sobre la unificació de la societat i la recerca del lloc per la diferència, però la seva parafernàlia està envoltada de tanta retòrica que qualsevol intent de donar volada al que s'explica resulta reiteratiu. Hi ha un aparatós treball de disseny de producció i una certa atmosfera repressiva que crea tensió. Neil Burger vol fer una pel·lícula d'acció que atrapi un públic poc exigent, que permeti certa fidelitat a la novel·la i que generi sobretot una fàcil identificació amb la lluita per la superació de la protagonista. Al final, res de nou, tot avança cap a l'obvietat.