cultura

Una visita als llocs infames de l'Empordà

Cinc artistes participaran en unes jornades al setembre sobre paisatge, modernitat i arquitectura, a Figueres

L'any passat, les comissàries Rosa Lleó i Zaida Trallero van presentar al centre cívic Can Felipa de Barcelona l'exposició Cas d'estudi, un projecte d'investigació artística al voltant de com pensar la modernitat si es prenen com a referència espais arquitectònics sotmesos a interessos socioeconòmics o polítics que han acabat entrant en decadència o en desús. La càrrega històrica dels llocs escollits era rellevant, tant com les implicacions ideològiques i personals. Eva Fàbregas, per exemple, estudiava una antiga colònia fabril de Sunila, a Finlàndia, projectada als anys trenta per Alvar Aalto, en què el prestigi de l'arquitecte no va salvar els treballadors de l'acomiadament quan va arribar la crisi de producció dels seixanta. Oriol Vilanova, en canvi, confrontava els pavellons alemany i rus premiats a l'Exposició Universal de París de 1937, com a encarnacions del totalitarisme monumental, amb el de la República espanyola, que en seria la contraimatge d'avantguarda. El projecte, centrat ara en un territori acotat, arribarà el cap de setmana del 20 i el 21 de setembre al Museu de l'Empordà de Figueres, després que fos seleccionat amb una de les beques Agita del 2013.

Amb el títol Cas d'estudi: l'Empordà, Rosa Lleó i Zaida Trallero han invitat diversos artistes a aprofundir en quatre llocs de la comarca que apunten cap a la decrepitud, l'anacronisme o la desmesura. Els casos escollits són representatius d'una certa infàmia: el mastodòntic complex d'apartaments Delta Muga d'Empuriabrava, que servirà a l'artista Domènec per tractar de la construcció d'una “modernitat de vacances”, d'utopies i distopies; l'antipaisatgístic i avui demolit Club Med del Cap de Creus, que Sílvia Musquera aborda des del buit que ha deixat en el paisatge una estructura destinada a fondre-s'hi; les instal·lacions de Ràdio Liberty a Pals, ja desmantellades, a propòsit de les quals Rafel Bianchi i Gina Giménez s'interroguen sobre l'encreuament entre la història i l'experiència individual, i l'eix comercial entre el Pertús i la Jonquera, un pas bulliciós i estret sense memòria de l'exili i amb prou feines del seu passat duaner, sobre el qual Jordi Mitjà ha recopilat un vast arxiu d'imatges que en testimonien la transformació, la supervivència i la profusió de significats que genera.

Cas d'estudi: l'Empordà s'organitza en forma de seminari, amb una petita exposició simultània, i inclou el desplaçament amb autocar a dos dels espais (Empuriabrava i la Jonquera), amb el propòsit no només de tractar la problemàtica in situ sinó, al mateix temps, de plantejar una alternativa al tour turístic tradicional. Revisar aquests projectes arquitectònics des de l''art contemporani permet, segons les comissàries, fer una anàlisi des d'una vessant crítica, que pot confrontar el relat oficial amb una mirada poètica o d'especulació narrativa. L'assistència a les jornades és gratuïta, però convé formalitzar la inscripció a [email protected].



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.