Temporada alta 2014, cinema
jordi camps i linnell
El teló també s'enlaira per a la pantalla
Més que mai, Temporada Alta aposta per altres llenguatges escènics, entre ells el cinema
Si l'any passat ja es va introduir de forma incipient el cinema a la programació oficial, en aquesta 24a edició Temporada Alta en reforça l'oferta. Fins a sis propostes refermen aquesta aposta, entre elles una preestrena absoluta i d'allò més esperada: Murieron por encima de sus posibilidades, la nova pel·lícula d'Isaki Lacuesta, presentada a la secció oficial fora de concurs del Festival de Sant Sebastià. El nou treball del cineasta gironí és una comèdia negra tan estripada com necessària sobre la crisi, les retallades i la corrupció politicosocial actuals que fa de l'esperpent i l'humor negre els seus principals estendards. La protagonitzen un reguitzell inacabable d'intèrprets de primera línia del panorama cinematogràfic estatal, disposats a intervenir, ni que sigui en breus cameos, en la pel·lícula que de ben segur farà parlar més d'aquest final de temporada. Es projectarà el 7 d'octubre al Cinema Truffaut en sessió doble, a les 18.30 h i a les 21 h.
El mateix cinema gironí serà la seu de quatre projeccions més. La primera, el documental de Manu Benavente i Marga Ninou La història d'un Teatre Lliure, que recull la història de la lluita per la gestació d'aquest sòlid espai teatral català durant la transició (14 d'octubre). A continuació, es projectarà un dels films documentals més premiats de l'any, Sobre la marxa, de Jordi Morató (21 d'octubre). La pel·lícula explica la història de Josep Pijiula Garrell, conegut com el Tarzan d'Argelaguer, en format crònica a partir del material filmat durant 14 anys i que recull el seu somni de construir una selva arquitectònica. El resultat és el relat entranyable d'un home que des de la civilització reclama i reivindica el seu paradís perdut. La programació cinèfila continuarà amb l'estrena de La fossa, la pel·lícula amb la qual el gironí Pere Vilà Barceló proposa un tríptic sobre la memòria històrica (25 de novembre). Lluís Homar, Emma Vilarasau i Àlex Monner protagonitzen aquest retrat sobre la desmemòria, en què els silencis poètics s'alternen amb grans moments dramàtics. Finalment, es podrà veure un clàssic, Peeping Tom (El fotògraf del pànic, 1960) de Michael Powell, amb una projecció el 29 de novembre (18 h) que està lligada a l'espectacle Watching Peeping Tom, de la programació teatral.
Aquest dissabte (21 h) i diumenge (18 h), a l'Auditori Coma-Cros de Salt es projectarà I si elles marxessin a Moscou?, de Christiane Jatahy, una pel·lícula portuguesa amb subtítols en català que combina l'experiència cinematogràfica amb la teatral: dos punts de vista diferents aplicats sobre Txèkhov, dues lectures complementàries que es representaran simultàniament en dos espais diferents. Des del teatre, s'aborden noves disciplines.