Joan Domènech repassa la vida i obra de Domènec Fita
El llibre biogràfic, editat per la Diputació de Girona, es presentarà dimarts, 14 d'octubre, a l'auditori Josep Irla de la Generalitat
El pròleg l'ha escrit Daniel Giralt-Miracle, que serà present en l'acte
Domènec Fita és una figura rellevant de l'art català del segle XX. Malgrat que existeix una àmplia bibliografia dedicada a aquest artista gironí de vasta projecció exterior, hi faltava un llibre estrictament biogràfic. Un buit que Joan Domènech i Moner, historiador i amic de l'artista, ha omplert amb la publicació d'un extens volum editat per la Diputació de Girona i que recull tant la vida com la trajectòria de Fita, posant èmfasi sobretot a recollir la seva experiència vital, la seva evolució humana i artística i el seu pensament i filosofia creativa. El llibre, que es titula Domènec Fita. L'home de l'art integrat, es presentarà dimarts, 14 d'octubre, a les 20 h, a l'auditori Josep Irla, en un acte en què seran presents el president de la Diputació de Girona, Joan Giraut; el delegat del govern de la Generalitat de Catalunya a Girona, Eudald Casadesús; el primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Girona, Jordi Fàbrega; l'autor del llibre, Joan Domènech, i l'autor del pròleg, Daniel Giralt-Miracle.
Per escriure'l, Joan Domènech ha optat, narrativament, per deixar parlar el mateix Fita a través de declaracions inèdites o de comentaris ja recollits abans en revistes o llibres. De fet, l'autor explica que “a part de la feina de recerca als arxius, la consulta de l'epistolari, els retalls de premsa, els programes, els catàlegs i altres materials útils, també ha disposat de les xerrades amb el mateix artista”.
A través d'aquesta biografia es detallen les diverses etapes vitals de l'artista, dedicant especial atenció a la seva infantesa i a l'accident que va tenir l'any 1953, que és, per a ell, com una nova naixença; al seu inici en la producció artística a través del grup Flamma; a la seva obra, irradiada, primer, des de Sarrià de Dalt i, després, des de Montjuïc; a la seva lluita espiritual davant les imposicions de l'Opus Dei; a la relació amb Montserrat i l'abat Escarré, i als últims anys de maduresa i plenitud, durant els quals ha rebut encàrrecs importants per treballar a la Sagrada Família i a Andorra.
El fil cronològic vertebra un volum que deixa clar el caràcter polifacètic de Domènec Fita.
La petjada de l'artista en la societat
Més enllà dels aspectes eminentment artístics, la biografia que ha escrit Domènech Moner també parla, com remarca Daniel Giralt-Miracle al pròleg, de la petjada de Fita en la societat, en el procés modernitzador de les arts i especialment en el camp de la pedagogia de l'art, tant proclamant la integració de les arts en els estudis superiors, en particular en l'arquitectura i l'espai urbà, com en el camp de l'ensenyament mitjà. I és que, al llarg dels anys, Fita ha formulat un pensament artístic, un mètode de treball i reflexió. Com explica Giralt-Miracle, es podria establir un paral·lelisme entre Fita i el Paul Klee de la Bauhaus, aquell artista que durant deu anys es va dedicar a l'ensenyament investigant a fons la naturalesa de l'art i definint un codi que resumeix la manera com el concebia.