ESTRENA
bERNAT sALVÀ
La justícia de Washington
Denzel Washington va inaugurar el darrer Festival de Sant Sebastià amb The equalizer - El protector, i si bé es van complir els objectius mediàtics i de públic, hi va haver crítiques a aquesta producció cent per cent de Hollywood, allunyada del cinema creatiu i d'autor que s'espera en aquests aparadors. Adaptació lliure de la sèrie dels anys 80 El ecualizador, el film té com a protagonista un home solitari i misteriós, que treballa en uns grans magatzems de fusteria i llegeix clàssics de la literatura. Però un dia es destapa com un violent justicier que s'enfronta a una banda de mafiosos russos.
Antoine Fuqua defineix Robert McCall (Washington), el protagonista, com “un personatge complex, algú que busca la manera de connectar amb el seu costat més humà”. “Ha vist molta violència, i per això també es refugia en els llibres, tracta de connectar amb la seva vida interior, trobar-se amb si mateix, trobar el seu lloc al món i veure-ho tot de manera més positiva.” La pel·lícula no és apta per a menors de 18 anys, a causa de la seva violència extrema. Fuqua diu que sempre es va plantejar així, i ho justifica dient: “Em costa creure'm violència que no sigui real.” Tot i això, no l'ha inspirat el cinema violent tan estès els darrers anys: “M'he inspirat en personatges dels anys 70, i si hagués de citar algú, diria Los siete samurais i les pel·lícules de Sergio Leone.” El director de Training day creu que el cinema nord-americà s'oblida massa dels clàssics: “Es tendeix a llençar per la finestra el vell i apostar pel nou. Passa amb les pel·lícules i amb els actors, on és un actor tan bo com Al Pacino? Es prescindeix massa del vell.”
Amb tot, creu que encara hi ha espai a Hollywood per fer un cinema més personal i reivindicar els clàssics. “Si fas una pel·lícula d'èxit i guanyes diners, després et pots posar a fer una pel·lícula més petita. Hollywood és un negoci, i es tracta de fer diners. Un ha de fer el que ha de fer per després fer el que vol fer. Aquests són els casos de Coppola, Scorsese... que ja poden fer el que realment volen.”