TERCERA ÈPOCA
J. BORDES
Temporada de calendari
El Centre Cultural de Terrassa demostra la seva fidelitat a la dansa amb un cartell internacional
P rop de 200 companyies han passat per les diferents programacions de dansa del Centre Cultural Terrassa. Tot i que han anat canviant els seus titulars (incialment era Caixa Terrassa, posteriorment Unnim i ara el BBVA) no s'ha renunciat el compromís amb la dansa. La clàssica, la neoclàssica, i també la contemporània i la d'arrel. En 32 anys han fet prop de 300 funcions (cosa que demostra la varietat del programa) i han estabilitzat un públic principalment de Terrassa, però també d'arreu de Catalunya. Perquè programa actuacions úniques a l'Estat espanyol de companyies internacionals. Per primer cop en la seva història, han decidit presentar el programa per anys naturals. La millor manera de visualitzar les propostes culturals de l'entitat bancària ha estat l'edició d'un calendari (els mítics que les entitats bancàries acostumaven a regalar als seus clients pels volts de Nadal) amb les fotos de les companyies que assistiran al programa oficial i també a les activitats complementàries. En el programa, seleccionat pel director artístic del Centre Cultural Terrassa, Adrià Fornés, consten 8 companyies, 4 d'elles internacionals: Ballet Nacional d'Argentina, Ballet de Johannesburg, Balleto di Siena i Bolxoi de Bielorússia.
Programar a tan llarga distància implica ser capdavanters en les gires. Habitualment, el Centre Cultural aprofitava les companyies internacionals de reconegut prestigi que estaven de gira. Ara, en quadrar calendaris molt abans de l'habitual, es comprometen a portar-los, encara que no hi hagi una gira tancada. O sigui que, en realitat, inciten que aquestes companyies puguin trobar més actuacions veïnes, que permetin repartir costos de transport, per exemple. Al costat de les actuacions, el Centre Cultural Terrassa i el BBVA també convida que els titulars de les companyies facin classes magistrals amb alumnes de dansa de Terrassa i d'arreu de Catalunya. En la darrera sessió d'aquesta tardor, havien previst una sessió per a 60 alumnes, i en van acabar 150. I 60 es van quedar en llista d'espera!
La companyia de dansa neoclàssica Lamov arrenca la temporada el 14 de febrer. Presenten una Ventafocs, traslladant-ho a un espai atemporal, i en unes coordenades similars a les de David Campos (El trencanous, La bella dorment...) incloent pel·lícula a la coreografia. El Ballet Nacional d'Espanya, dirigit per Antonio Najarro, signa una coreografia que va de la peça més d'arrel a la nova visió: Farruca (duet de flamenc), Ritmos (peça de conjunt clàssica), Viva Navarra (folk estilitzat) i acaba amb Suite de Sevilla, que s'enfronta a les noves tendències avantguardistes. Serà el 15 de març. El Ballet Nacional d'Argentina, de recent creació, fa la seva primera gira internacional i passarà per Terrassa. Serà el 25 d'abril amb Chopiniana, La mort del cigne, Clar de lluna i Birthday Offering. Víctor Ullate tornarà a Terrassa, per desena vegada (23 de maig). Celebra els 25 anys de companyia amb Tres, Après toi, Bolero i Jaleo. Otradanza incorpora la sorra als seus elements de creació coreogràfica (26 de setembre). El Ballet de Johannesburg recupera la coreografia de Petipà sobre el segon volum de cavalleries de Cervantes, Don Quixot (24 d'octubre). Marco Batti, del Balletto di Siena, fa una mirada colorista del blanc al negre de l'òpera de Puccini, Madamma Butterfly (14 de novembre). Finalment, el programa oficial es tanca amb el Bolxoi de Bielorússia, que desenvolupa el clàssic Giselle (5 de desembre). Una temporada que, com busquen les il·lustracions dels calendaris, és preciosista, individualment i també en conjunt.
coberta de llibre
Jordi Fornas, 1968