La Ruta del Cister aprofita el 25è aniversari per fer un salt com a atractiu turístic
Impulsors i actuals gestors de la iniciativa fan un balanç positiu i n'estudien les estratègies de futur
La proposta ha portat 6 milions de visitants al territori
Sense cofoisme però amb el reconeixement de la feina feta, els responsables actuals i els pares de la iniciativa de la Ruta del Cister van celebrar ahir els 25 anys de la creació d'aquest producte turístic nascut a partir dels monestirs de Santes Creus, Poblet i Vallbona de les Monges. Una proposta que a l'aixopluc d'aquest important patrimoni monumental ha servit també, en aquestes dues dècades i mitja, de reclam i impuls per als municipis de l'àmbit de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell.
L'acte, que va tenir lloc al monestir de Poblet, va ser presidit pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell, que va destacar el fet que, l'any 1989, un grup de persones optés per “una manera diferent de mirar el territori” a partir de la suma de “patrimoni, paisatge i activitat humana”. La suma de tres elements que avui tothom reconeix que són imprescindibles per desenvolupar una estratègia de promoció turística.
En aquest sentit, Josep Maria Rovira, que va ser un dels impulsors de la iniciativa, no es va deixar de remarcar que la Ruta del Cister va néixer amb un pla de treball definit: “Podíem haver pretès ser una destinació turística molt gran, però no ens hem begut l'enteniment.”
Les xifres del que Rovira bateja com a “turisme petit” han suposat, però, més de 6 milions de visitants a les comarques demogràficament més petites del país. I on municipis com ara Vallbona de les Monges han passat a tenir de 3.000 visitants anuals als 30.000 registrats en els darrers anys.
El repte, com va dir el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, “és obrir una reflexió important sobre el futur” amb noves iniciatives de projecció. Un punt en què van coincidir tots els assistents, des de l'abadessa de Vallbona, Anna Maria Camprubí, fins a Josep Alegre, abat de Poblet, que va demanar una reflexió sobre el que s'ha fet com a “punt de partida per seguir endavant” i alhora “innovar”.