cultura

Una lluita pueril pel poder

‘Eduard II', programat al Tantarantana, denuncia l'ambició de la Cort

Els actors de Parking Shakespeare estrenen en una sala professional a Barcelona

Roberto Romei dirigeix Eduard II, una peça de Christopher Marlowe en la qual tothom lluita pel poder, sense gaire més objectiu que conservar-lo. L'obra es representa fins a l'11 de gener al Tantarantana i suposa el debut de la companyia Parking Shakespeare en una sala professional. Fins ara sempre havien estrenat a Barcelona en espais no convencionals: a l'estiu, fent comèdies al parc del Nord. I a l'hivern (en el seu Parking d'hivern, en què proven textos dramàtics) a la Fabra i Coats (Pell de mercuri) i a Palo Alto (Woyzeck) Aquest darrer títol l'han programat posteriorment a la Sala Beckett.

Aquest Eduard II que planteja Romei és el d'uns nens que es barallen en un parc. No és que sigui per a canalla ni que s'hagi estovat la perversitat dels personatges de Marlowe. És que els ha situat en un parc on el tron reial és l'únic gronxador.

Eduard II té altres mèrits, més enllà de la denúncia de l'ambició de ser poderós. I és que Marlowe (que era molt mal vist, quan se'l titllava d'heretge, homosexual, espia de la corona o aficionat a les ciències ocultes) construeix una relació homosexual sense els prejudicis de molts segles després. És l'amor del rei pel seu amant el que el catapulta a un lloc de poder. La Cort s'indigna perquè s'ha saltat l'ordre de promoció i això el converteix en la diana més vistosa.

La peça entra en la Ruta 4 mirades de Shakespeare & Marlowe perquè hi ha la creença que Shakespeare seria el nom que Marlowe es va inventar per començar de bell nou. Tots dos coincideixen en l'any de naixement, en temàtiques i en l'ús del vers blanc (mètrica regular però sense rima). Romei sí que troba una diferència en l'obra fosca de Marlowe (que aparentment va morir als 29 anys) i Shakespeare: a Eduard II tots els personatges són dolents i en Shakespeare, tot i la maldat, triomfa el bé,



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

nomenaments

L’arxiver i historiador Joaquim Borràs, nou director general del Patrimoni Cultural

barcelona

‘L’estaca’ de Lluís Llach, primer títol de la col·lecció Enderrock Llibres

BARCELONA
Cultura

Mor l’escriptor libanès Elias Khoury, defensor del poble palestí

TEATRE

El Teatre del Raval tanca una programació escènica de 17 anys

BARCELONA

La Marfà acull una residència dels músics Oriol Marès i Talal Fayad

GIRONA

La Torre modernista Mossèn Tor celebra el seu centenari

CAMPDEVÀNOL
girona

Carolina Maria de Jesús: la veu de les ‘faveles’ al Pepe Sales

girona
música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter