el contrapunt
El saqueig del Palau, de la «A» a la «Z»
L'ocàs de Fèlix Millet ha escandalitzat la societat catalana i ha posat en evidència el control de les administracions
L'edifici és obra de l'arquitecte Lluís Domènech i Montaner, que va rebre l'encàrrec el 12 de març de 1904, i va acabar les obres en menys de tres anys. Es va construir en un solar adquirit per l'Orfeó «enmig del cor de la gran ciutat futura», tal com va dir Lluís Millet en la festa d'inauguració del Palau. Al contrari d'altres coliseus, el temple musical va néixer ja envoltat de veïnatge. El repte era important, però Domènech i Montaner no es va limitar a fer-hi un local per a les audicions de l'Orfeó sinó que hi va executar una obra magistral, un temple musical carregat de simbologia. No sempre ha estat aplaudit, els noucentistes no suportaven el gust modernista de l'edifici i es va arribar a anomenar Palau de la Quincalleria Catalana. Fins a l'any 2000 la façana del carrer Sant Pere més Alt va estar adossada a l'església de Sant Francesc de Paula, que va ser enderrocada; al seu lloc hi ha actualment la placeta i, a sota, l'auditori conegut com el petit Palau. L'edifici és, des del 1997, patrimoni de la humanitat.
Ernest Lluch ho va alertar
El 16 de març del 2000, Ernest Lluch publicava un article a La Vanguardia en què alertava que el Palau de la Música tenia en oblit l'Orfeó Català. «Les seves actuacions són força secundàries en un edifici que és el seu local social», hi deia, per afegir que, havent-hi l'Auditori, les obres d'ampliació de l'edifici empreses pel president de l'entitat, Fèlix Millet, eren sobreres. Deia Lluch, reconegut musicòleg: «Pregunto a una persona que coneix les interioritats del Palau el motiu pel qual l'Orfeó no es troba en una situació molt esplendorosa i la seva resposta és que els que porten la institució no tenen com a centre l'Orfeó sinó obtenir ajudes econòmiques, emprendre obres i organitzar concerts no orfeònics.» Lluch lamentava que l'Orfeó, a causa d'aquestes prioritats, no es pogués amidar amb l'Orfeón Donostiarra, per exemple. Uns dies més tard, el 30 de març, Fèlix Millet era entrevistat al mateix diari. Es defensava de les acusacions de Lluch, que deia no entendre i trobar injustes, i deia que l'objectiu de l'entitat que presidia era «millorar el nivell de la qualitat coral.» També parlava de les obres de l'edifici per dir que estarien enllestides el 2003. La periodista que signa l'entrevista diu que quan hi ha assajos Millet ordena que les obres s'aturin. Les següents paraules són d'ell: «S'ha de donar prioritat a la música.»