Música per redescobrir el patrimoni ebrenc
El festival Ebre, Música & Patrimoni preveu una dotzena de concerts “únics” en espais singulars de l'Ebre
Ahir va començar a les sales del Museu de les Terres de l'Ebre
Un concert “irrepetible” a les sales del Museu de les Terres de l'Ebre (Amposta) va donar ahir al vespre el tret de sortida al festival Ebre, Música & Patrimoni, que aquest estiu portarà la música als espais més singulars del patrimoni cultural i natural de les Terres de l'Ebre. “No es tracta de fer un concert dins d'un museu”, explica Toni Cartes, tècnic del Museu Terres de l'Ebre, “es tracta d'interrelacionar un fet patrimonial –històric, cultural, natural o immaterial– i donar-li una nova visió des del punt de vis-ta musical”, en paraules d'Agustí Vericat, responsable del Centre d'Interpretació de l'Art Rupestre d'Ulldecona.
Així, el festival preveu una dotzena de concerts en llocs tan singulars com l'Abric 4 de les pintures rupestres d'Ulldecona, la cota 705 de Corbera d'Ebre –un dels escenaris més durs de la batalla de l'Ebre–, el poblat ibèric de la Moleta del Remei d'Alcanar, les oliveres mil·lenàries de Pou de Piques i la serreta de Freginals. A més, en alguns dels concerts hi haurà un repertori creat o adaptat expressament per a l'ocasió. “Es crearan moments únics i irrepetibles”, diu Toni Cartes, fruit de “la inspiració recíproca entre els artistes i el fet patrimonial”.
Això és el que va passar en el concert d'ahir al Museu de les Terres de l'Ebre amb els músics Miquel Àngel Marin (clarinet) i Oriol Aymat (violoncel), que van oferir un concert “improvisat” recorrent les sales d'exposició permanent i a partir de les sensacions que en aquell moment els va generar el museu.
També singular serà la proposta de fer arribar la música a les pintures rupestres d'Ulldecona de 8.000 anys d'antiguitat. Així, l'Abric 4 serà l'escenari d'un concert “experimental” fruit d'unir la viola de roda d'Adrià Grandia i la música electrònica de Vicent Fibla. Els dos artistes ja han visitat l'espai i han compost un repertori especial per a l'ocasió, que fusionarà la música electrònica amb el so “fòssil i prehistòric” de la viola.
També hi ha dues propostes singulars, a Mas de Barberans i la Galera. En aquest cas es faran sonar instruments fets també expressament per a l'ocasió, amb fibres vegetals i fang. “Es tracta de dues propostes experimentals, ja que el que és bonic és que no sabem com sonarà”, diu Vericat. També hi ha propostes que han adaptat el repertori per a l'esdeveniment. Així, a la Cota 705 de la Serra de Pàndols es farà un concert, el 17 de juliol, en què s'han readaptat la Suite 1936, composició inspirada en la Guerra Civil espanyola que donarà una nova perspectiva d'un dels escenaris més cruents de la batalla de l'Ebre. Al Museu de la Mar de l'Ebre, Riu en So reinterpretarà cançons dedicades al mar de Joan Manel Serrat i Maria del Mar Bonet i recuperarà cançons populars i tradicionals dels mariners de la Ràpita
Amb aquest festival, que durant els mesos de juliol, agost i setembre preveu fins a una dotzena de concerts, la xarxa territorial d'equipaments i museus de les Terres de l'Ebre pretén apropar el públic al ric patrimoni de les Terres de l'Ebre. “Volem que la gent del territori mire al seu voltant i assimile el patrimoni com quelcom que els genera orgull de pertinença”, insisteix Vericat. Tots els concerts seran gratuïts.