Un llibre rememora el tren de Tarragona a Martorell
Pagès Editors edita un llibre commemoratiu dels 150 anys de la inauguració
Altafulla inaugura l'exposició itinerant per les poblacions del Tarragonès i el Penedès connectades per aquesta línia
Amb motiu del 150è aniversari de la línia ferroviària que va unir Tarragona amb Martorell i Barcelona, Pagès Editors, en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Penedesencs, ha publicat el llibre 150 anys del ferrocarril de Tarragona a Martorell. 1865-2015, que resumeix un segle i mig d'història, amb els consegüents canvis tecnològics, socials i econòmics.
El llibre, editat i coordinat per Joan Solé i Joan Montserrat, reflecteix la polèmica que va envoltar la construcció d'aquesta línia, que va tenir un paper cabdal en la xarxa viària catalana. El volum explora els antecedents d'aquest itinerari, en detalla les característiques tècniques i parla de l'impacte que va tenir, tant a la zona com més enllà de l'àmbit local, gràcies a un exhaustiu treball de documentació.
L'autoria del llibre està formada per una llarga llista d'historiadors, filòlegs i altres perfils amb experiència en la investigació del passat a Catalunya. També hi han col·laborat diverses entitats del territori, com ara centres d'estudis, associacions culturals i museus. Això ha permès recollir un gran nombre d'imatges històriques de diferents trams de la línia i tota la informació necessària per redactar un document que eviti oblidar que aquest mitjà de transport no sempre ha existit i que van caldre grans capitals i les innovacions tecnològiques més punteres del moment.
La publicació del llibre es complementa amb presentacions i una exposició itinerant per diferents poblacions connectades per aquesta línia. Després del seu pas per Tarragona, la primavera passada, i per Martorell, la primera quinzena d'agost, la mostra s'inaugurarà, aquest dilluns, 24 d'agost, a les sis de la tarda, al Centre d'Interpretació Pallissa del Senyor d'Altafulla, on es podrà visitar fins al dia 31. A continuació, la mostra farà parades a Sant Sadurní d'Anoia, Torredembarra, la Granada, el Vendrell, l'Arboç i Cubelles.
El tren del canvi
L'estrena de la línia de tren entre Martorell i Tarragona va suposar un pas històric, principalment, per a l'economia del Tarragonès i el Penedès, on les empreses de l'època van gaudir de nous camins de negocis i exportació. Els sectors més beneficiats van ser l'agrari i el vitivinícola, que van tenir accés als ports de Barcelona i Tarragona gràcies a la línia. El ferrocarril també va provocar un augment del tràfic directe de mercaderies entre les capitals.
L'impacte comercial trigaria més a esdevenir un impacte social, ja que els ciutadans es van anar acostumant a un nou mitjà de transport que, un segle més tard, acabaria sent indispensable. Al llarg dels 73 quilòmetres de la nova línia, el 1865 van començar a circular-hi dos trens diaris amb locomotora de vapor cap a Martorell i dos més cap a Tarragona, si bé aquell mateix estiu es va incrementar la freqüència.
Actualment, només hi ha una dotzena d'empreses, com ara la Seat, que utilitzen la línia de tren entre Tarragona i Martorell per al transport de mercaderies. La majoria opta pel corredor de la costa, que els permet optimitzar el cost de les operacions.