La decadència política i social centra la darrera obra de Manel Margalef
L'artista ampostí inaugura la mostra ‘Sub-versió' aquest dissabte al centre d'art Lo Pati
El treball ofereix referències a la crisi i els desnonaments
L'habitatge com a espai domèstic que l'individu habita des del conflicte és la idea en què l'artista ampostí Manel Margalef ha basat el seu darrer treball, Sub-versió, que va ser presentat ahir per als mitjans de comunicació a Lo Pati. La mostra serà inaugurada dissabte, però la sessió prèvia d'ahir ha permès desvetllar alguns dels elements més significatius.
L'exposició inclou dues grans portes amb marcs daurats tombades on s'hi destaquen els cranis i cornamentes de cabres hispàniques i un voltor dissecat. També hi ha elements com un sofà ple de cables que simbolitza, en forma d'arrels, les dependències energètiques que ens lliguen i coarten les necessitats bàsiques. Al mateix temps, l'artista ha recreat un mirador d'aus com a atractiu que evoca el paisatge del Delta de l'Ebre.
En paraules de Margalef, “la mostra juga amb la idea del voyeurisme, de veure sense que ens vegin, i en aquest cas se centra en només una part de la realitat, la que ens deixa l'escletxa del mirador”. L'exposició es complementa amb dues projeccions, una de termites i l'altra d'un cervell humà que va mutant en un camp de golf.
“És un treball que analitza i qüestiona el canvi profund de la societat en aquests anys de crisi”, va explicar ahir l'artista que, a més, va afegir que “la mostra ensenya com s'ha passat dels anys de la bombolla immobiliària a un vaixell que va a la deriva”. La referència al poder polític i econòmic també està molt present en un altre dels elements que configuren l'exposició: un mirador d'ocells.
Segons Margalef, la proposta ofereix una mirada “alta i distanciada” i una visió “acotada” del paisatge, “sense lateralitat”. Així, les referències a la crisi immobiliària i energètica, els desnonaments i el moviment ocupa són una constant en la mostra. També crida l'atenció un mural de grans dimensions que vol ser “una sopa de lletres o mots encreuats”, en paraules del prestigiós artista ebrenc.
Amb Sub-versió, Margalef avança en el treball sobre l'espai domèstic, el “vedat íntim” al qual també va dedicar la tesi doctoral. L'anàlisi que en fa parteix de la base que el nostre hàbitat és el reflex de la nostra societat i, per tant, els objectes que ens envolten desvetllen la nostra història i ideologia presents. És tracta de la primera exposició de gran format que fa des del 2007.
Paral·lelament a la inauguració de Sub-versió, aquest dissabte també tindrà lloc l'obertura de l'exposició Fins que tingui sentit, de l'artista Lúa Coderch, dins el cicle #lopatitancat, que coordina la curadora i crítica d'art Cèlia del Diego.