cultura

la crònica

La ‘peineta' de Maria Rodés

  • VÍDEO: Vídeo de Marinero de la barca
És capaç de cantar ‘Tres puñales' i sortir de l'escenari fent saltironets

Al final de l'assaig general de Conillet, dijous al vespre al Teatre de Salt, Clara Segura va agrair els aplaudiments cantant Ella, de Chavela Vargas. I la seva interpretació tenia poc de melodrama i més de regal per a l'ànima. La cantautora Maria Rodés també va invocar la Vargas dissabte, abans d'acomiadar-se, en el concert a La Planeta dins Temporada Alta . Els versos de Que te vaya bonito, ranxera que serveix també per mitigar els comiats més agredolços, van sonar a la manera de la Rodés, que fa de la delicadesa el seu tret identitari. En un gènere tan hiperbòlic com és la copla, Maria Rodés s'ha posat la peineta de la candidesa i n'ha fet un disc de relectures, Maria canta copla , que no de versions, del que en el seu moment eren les cançons més populars de la República. I és que la Rodés és capaç de cantar Tres puñales i sortir de l'escenari fent saltironets, de puntetes, com si hagués acabat una funció escolar. Dramatisme? Naturalitat. Per exemple Flor del mal sona entre botànic i aquàtic, amb cors que recorden cants de sirena, o Marinero de la barca té un aire de jota. De les coplas a temes propis com ara Desorden, Mirall i Lejos de Pekín –en la qual cantar en xinès sembla un joc infantil o la sintonia pròpia d'un anime per a nens– i una versió, preciosista, de L'ocell, de Joan Colomo. Al principi, aquesta sensibilitat sonava freda, fins i tot la veu de Rodés no acabava d'empeltar-se de l'ambient. Va ser a partir de Las manos vacías –la primera copla que la cantant barcelonina va conèixer de Lola Flores– que el concert va fer el tomb cap a la intensitat i potència. Especialment destacable Guillem Martorell amb la guitarra elèctrica, amb distorsions que semblaven els esgarips de la folklòrica, i també el mestratge de la guitarra clàssica d'Isabelle Laudenbach, que durant deu anys va ser component de Las Migas. Completaven l'acompanyament el baix Nàtan i el bateria Pep Terricabres. Sense l'histerisme que l'estigmatitza, les coplas de la Rodés sonen despullades però més sensibles que cantades des de la desmesura passional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Albert Guinovart obrirà la 29a temporada de Simfònics al Palau

barcelona
música

‘El Llibre Vermell de Montserrat’ s’estrenarà al febrer a Vic

Vic
comunicació

L’app de Catràdio, encara més connectada al territori

Barcelona
art

Søren Evinson representa a Horizon la performance de dansa ‘A Nation is Born in Me’

colera
arquitectura

El COAC Girona proposa prop de 40 activitats per a aquesta tardor

girona
Roger Mas
Cantautor

“Això de ‘reivindicar’ no m’ha agradat mai gaire”

Barcelona
estrena de cinema

Equació emocional amb incògnites

barcelona
Crítica

Una dona africana flairant el te a la Xina

Salvador Sunyer
Director del festival Temporada Alta, que comença aquest vespre amb el ‘Carmina Burana’ de la Fura dels Baus

“És un error que el director d'un festival no hi pugui programar les seves obres”

Barcelona